Trængsel i og omkring hovedstadsområdet er et stigende problem. Foto: Dennis Lehmann - Ritzau Scanpix

29 borgmestre gør som jyderne og råber Folketinget op: Indhent efterslæbet nu!

29 hovedstadskommuner er i sjælden enighed gået til fælles kamp for bedre infrastruktur.

29 kommuner i hovedstadsområdet og Region Hovedstaden er nu blevet enige om at gå til samlet kamp for at få løftet syv prioriterede infrastrukturs-projekter, der vil lette trængslen og livet i hovedstadsområdet.

Hovedstadsområdet er blevet forbigået igennem mange år, når vi taler om statslige trafikinvesteringer.

Steen Christiansen, Borgmester, Albertslund (S)

De syv projekter spænder fra færdiggørelsen af motorveje til kraftig forbedring af den kollektive trafik.

Dermed forsøger hovedstadskommunerne at gøre dét, som en række jyske kommuner tidligere har haft held med. Nemlig at lægge et samlet pres på Christiansborgpolitikerne med opfordringen: Indhent efterslæbet nu!

Ellers snupper jyderne pengene igen

Der er ifølge de 29 kommuner og Region Hovedstaden brug for at investere massivt i infrastruktur i hovedstadsområdet, hvis borgere og virksomheder ikke skal sande til i trængsel.

Det er hver dag aktuelt for de mange borgere, der krydser hovedstadsområdet bl.a. til og fra arbejde, og som oplever trængsel og ventetid.

Ifølge alle 29 borgmestre er det pinedød nødvendigt, at der sker noget nu. For trafikprognoserne er dystre. En aktuel rapport fra Region Hovedstaden viser, at mens vi i 2015 tilsammen spildte 16,7 millioner timer på at sidde i kø, så vil det tal vokse til 33,4 millioner timer i 2035.

- Hovedstadsområdet er blevet forbigået igennem mange år, når vi taler om statslige trafikinvesteringer. Der har man i Jylland været rigtig gode til at pege på konkrete projekter og sige til Christiansborg, at det er dem, som vi skal have penge til nu! Det samme gør vi nu her i Region Hovedstaden, siger de 29 kommuners talsmand, borgmesteren i Albertslund, Steen Christiansen (S), til TV 2 Lorry.

03:21

Borgmestrene fra samtlige Kommuner i region hovedstaden føler sig i den grad forbigået, når det handler om investeringer i motorveje og kollektiv trafik.  For Region Hovedstaden er den region i Danmark, som siden 2009 har fået klart den mindste andel af de samlede statslige investeringer i vejprojekter.  Men det skal der laves om på nu.

Luk video

Og Steen Christiansen bakkes op af den socialdemokratiske formand i Regionsrådet i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen.

- Der er kæmpe behov for trafikinvesteringer i hovedstaden bredt set. Og det bliver vi nødt til at stå sammen om. For ellers er det andre, som løber med pengene, siger Sophie Hæstorp Andersen til TV 2 Lorry.

De her syv projekter kæmper borgmestrene for 

Kommunerne og Region Hovedstaden er enige om følgende syv prioriterede infrastrukturprojekter:

De syv projekter

  • Færdiggørelse af Hillerød- og Frederikssundsmotorvejene. De nuværende landeveje er stærkt trafikerede og folk holder i lange køer. Pris ca. 4,4 mia. kr.
     
  • Forbedringer af Kystbanen. Der er store problemer med forsinkelser og aflyste tog. Forbedringerne skal finansieres af DSB.
  • Ring 5 syd – motorvejsforbindelse fra Frederikssundsvej til Køge. Afgørende for at forbedre fremkommeligheden omkring hovedstadsområdet. Pris ca. 6,6 mia. kr.
  • Automatisering af S-togslinien. Giver markant bedre betjening for passagerne med højere frekvens, punktlighed og færre aflyste afgange. Pris ca. 4,1 milliarder kr.
     
  • Letbane fra Gladsaxe til Nørrebro. Skaber en grøn kollektiv trafikforbindelse mellem metroen og den kommende letbane i Ring 3. Pris ca. 3 mia. kr.
     
  • Østlige ringvej også kendt som Havnetunnelen. Vil aflaste trafikken i indre København, sikre bedre adgang fra det nordlige Sjælland til Københavns Havn og Københavns Lufthavn. Pris ca. 20 mia. kr.
     
  • Direkte togforbindelse fra Roskilde til Kastrup Lufthavn. Vil aflaste Københavns Hovedbanegård og skabe bedre adgang fra det vestlige hovedstadsområde til Kastrup Lufthavn. Pris ca. 1 mia. kr.
Se mere

Derudover er kommuner og region i hovedstadsområdet enige om, at der brug for at kigge nærmere på følgende tre yderligere projekter:

Tre yderligere projekter

  • Ombygning af Hillerød station så passagerer fra hele Nordsjælland kan komme direkte til det nye supersygehus Hospital Nordsjælland. Pris ca. 182 millioner kr.
     
  • Forlængelse af metroen – f.eks. fra Ny Ellebjerg til det udbyggede Hvidovre hospital for at afhjælpe de massive problemer der er med at komme til og fra hospitalet. Pris ca. 5,7 mia. kr.
     
  • Forlænge s-banen fra Farum til Hillerød. Pris ca. 1 mia. kr.
Se mere

Pris for borgmesterønsker: 46 mia. kr.  

Der er altså brug for investere 46 milliarder kr. i infrastruktur i hovedstadsområdet nu, hvis der skal indhentes det efterslæb, der er i hovedstadsområdet, mener kommunens politikere. For trængslen bliver kun værre.

Samlet forventes der at bo næsten 2,2 mio. indbyggere i Region Hovedstaden i 2025 mod 1,98 mio. i 2015. Hvis ikke Christiansborg handler nu, får det konsekvenser for hovedstadsområdet - og Danmark - lyder opråbet. 

- På længere sigt betyder det et tab af investeringer, fordi det bliver mindre attraktivt, at investere i vores alle sammens hovedstad. Og så er vi virkelig på den. Ikke bare i Hovedstaden, men i hele Danmark. For københavnsområdet er vækstmotor for hele Danmark. Derfor ser jeg det ikke som en investering isoleret set i her i Hovedstaden. Jeg ser det som en samlet statslig investering, der er til gavn for hele landet, siger Sophie Hæstorp Andersen.