02:18

27.000 daglige passagerer: Østerport Station skal lukkes i flere år

Østerport Station skal igennem en større renovering. Det betyder at bygningen skal være lukket i 2,5 år.

En af Københavns mest benyttede og ikoniske togstationer skal de næste 2,5 år gennem en totalrenovering.

Den 2. januar 2017 lukker stationsbygningen dørene for passagerer, som frem over skal finde vej til perroner og tog via stationens ydre trapper og gangbroen.

- Det vil fortsat være muligt at køre med tog fra stationen i perioden, men vi lukker for adgangen til stationsbygningen på én gang, fordi det afkorter arbejdet og giver færre gener for passagererne. En af årsagerne til, at renoveringen tager 2½ år er, at bygningen er totalfredet, og der derfor er en lang række særlige hensyn, der skal tages. Vi gør alt, hvad vi kan for tage hensyn og gøre det så enkelt for kunderne, men det er klart, at stationens cirka 27.000 daglige passagerer vil skulle vænne sig til at gå nye veje, siger Niels A. Dam, chef for Bygherre og Entreprise i DSB Ejendomme.

Læs også Fyr DSB! Borgmester træt af forsinkede tog på Køgebanen

I området omkring stationen vil der i tiden op til lukningen blive sat tydelig skiltning op om, hvordan de rejsende skal forholde sig til de nye adgangsveje samt en kommende cykelparkering med over 500 pladser.

Den nye cykelparkering skal erstatte cykelparkeringen foran bygningen, som vil blive nedlagt, da arealet er nødsaget til at indgå som byggepladsareal.

Flere aktiviteter i området
Det er et kæmpe arbejde, der går i gang den 2. januar 2017. Den 120 år gamle bygning, der er tegnet af den berømte DSB-arkitekt Heinrich Wenck, skal for eksempel have taget skal udskiftet, elinstallationer fornyet, vinduer renoveret eller skiftet, hele gulvet skiftet og facaden renoveret. 

01:47

Det er en særlig, gammel bygninger, der skal have den helt store og kærlige omgang. Se mere her. 

Luk video

Parallelt med dette arbejde vil der i perioden være flere andre væsentlige byggearbejder lige ved dette trafikale knudepunkt i indre København.

Metrobyggeriet skal etablere en underjordisk forbindelse mellem den kommende metrostation og Østerport Station, og der vil blive bygget en adgangsvej med trapper - både rullende og almindelige - samt en elevator lige udenfor stationsbygningen.

På bygningens anden side vil der blive bygget et fem-etagers kontorhus samt en ekstra etage oven på den nuværende bygning, hvor blandt andet Irma ligger. 

Læs også Nyt superhus til Mødrehjælpen: Doneret af Pandora-stifter

Det er en stor omgang, vi skal i gang med, men vi har i samarbejde med de andre bygherrer valgt at komprimere de mange ting på én gang for at genere så kort tid som muligt. For DSB’s vedkommende er målet, at Østerport Station bliver et bedre og mere tidssvarende trafikknudepunkt, der vil kunne håndtere de mange nye passagerer, som følger med åbningen af den nye metrostation. Når vi slår dørene op igen i sommeren 2019 forventer vi, at stationen vil få 50.000 daglige passagerer mod 27.000 i dag,” fortæller Niels A. Dam.