2700 P-pladser ved ny Køge-station

Det bliver pendler-parkeringsplads med i første omgang 2700 parkeringspladser, der vil skyde op omkring den nye Køge Nord Station og den kommende S-togsstation i Ølsemagle nord for Køge.

For de pendlere, der i dag triller langsomt afsted på motorvejen på strækningen fra Køge mod København, vil fra år 2018 kunne køre af på helt nye motorvejsramper ved Egedesvej ved den nye station, parkere bilen og hoppe lige over i enten regionaltog direkte til Hovedbanegården eller sætte sig ind i S-toget.

- Der etableres 900 parkeringspladser ved den nye station i første etape, og 1800 ekstra pladser, når behovet viser sig. Men vi forventer, at behovet kan blive endnu større end 2700 parkeringspladser, siger teknisk direktør i Køge Kommune, Torben Nøhr. Det skriver DAGBLADET Køge.

Også Banedanmark forventer massivt behov for parkeringspladser til pendlerne ved Køge.

- Man kan jo ikke på forhånd vide, hvor mange parkeringspladser, der er brug for, men vi forventer et stort behov på grund af banens nære beliggenhed ved motorvejen og dens placering i forhold til Køge Kommunes by- og erhvervsudviklingsplaner. En mulighed er jo allerede nu at reservere arealer til ekstra parkeringspladser, så det bliver nemt at udvide, hvis behovet viser sig at være til stede, siger Jesper Sejl, som er chef for projektrelationer i Banedanmark.

Udfordring at få økonomi på plads

Parkeringspladserne kommer til at koste cirka 40.000 kroner stykket, og lige nu er udfordringen at få økonomien på plads. For Køge Kommune agter kun at betale for de 400 af pladserne, der flyttes fra den nuværende Køge Station til Køge Nord Station, hvilket svarer til en udgift på 16 millioner kroner. Og Banedanmark anlægger slet ikke parkeringspladser ved stationer.

- Spørgsmålet er, hvem der skal betale resten. Køge Nord er ikke en parkeringsplads for Køges borgere, der er en pendlerparkeringsplads, som har regional betydning og betydning for trængslen i hovedstadsområdet. Derfor er det også staten, der skal betale det her, siger Torben Nøhr.

Samme opfattelse har transportministeren, som i notat sidste år henviste til, at det er DSB, der skal betale for parkeringspladserne og at DSB har fået den nødvendige bevilling til projektet. DSB har dog endnu ikke givet det endelige tilsagn om finansiering af parkeringspladsen ved Køge Nord Station.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik