25.000 udebliver fra aftaler på Riget

Tusindvis af planlagte hospitalsundersøgelser bliver aldrig gennemført, fordi patienter udebliver fra deres aftaler. Læger og sygeplejersker oplever derfor ofte uforudsete huller i deres dagligdag, hvor det er begrænset, hvad de kan foretage sig.

Alene på Rigshospitalet blev op imod 25.000 undersøgelser aflyst
i 2006 fordi patienter ikke mødte op. Det svarer til 6,4 procent
af hospitalets planlagte undersøgelser og er en markant stigning
siden 2004, erfarer Berlingske Tidende. Dengang var der kun knap
halvt så mange, der udeblev. Den samme stigende tendens tegner
sig i resten af landet. På Herlev Hospital var antallet af
aflyste undersøgelser på grund af en patients udeblivelse sidste
år oppe på 14.348 - omtrent fem procent af alle sygehusets
planlagte undersøgelser. Og på Glostrup Hospital oplever de
hårdest ramte afdelinger, deriblandt børneafdelingen, at mere
end hver fjerde patient udebliver. En undersøgelse koster i
gennemsnit mellem 1.700 og 2.000 kroner. Det betyder, at
udeblevne patienter i 2006 har kostet alene Rigshospitalet
omtrent 55 millioner kroner og medvirket til at forøge
ventetiden. Der er kun én måde at komme den kedelige tendens til
livs på, mener sundhedsøkonom og senior projektleder ved Dansk
Sundhedsinstitut (DSI) Jakob Kjellberg. »Det eneste, der for
alvor vil kunne ændre den her udvikling, er en bøde til de
patienter, der bare bliver væk - økonomiske incitamenter virker
altid. Selvfølgelig er det også hensigtsmæssigt at kortlægge,
hvorfor folk bliver væk. Men med den holdning til autoriteter,
som folk har i dag, er det kun et økonomisk rap over fingrene,
der kan afhjælpe problemet,« siger Jakob Kjellberg. Men
bødeordningen vil næppe blive indført. Ulla Astman, der er
formand for regionsrådets sundhedsudvalg, mener, at hospitalerne
i stedet skal forsøge at være mere fleksible og bruge flere
kræfter på at få kaldt patienterne ind. »Jeg kan ikke lide
bødesystemet. Vi skal hellere give patienterne et tidsrum, de
kan komme til undersøgelser frem for et fast tidspunkt. Og så
skal man overveje SMS-påmindelser til patienterne,« siger Ulla
Astman. Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen (C) mener, at
hospitalernes ressourcespild er »brandærgerligt«, og at det er
op til den enkelte region selv at give udeblevne patienter
bøder. »Jeg tror meget på, at vi kan komme langt med at udvide
mulighederne for selv at booke de tider, der passer én, at lave
SMS-påmindelser osv. Det spor vil vi i samarbejde med regionerne
forfølge i den kommende tid.«