200 nye el-løbehjul placeret i København

Lørdag blev det tyske firma Circ den seneste virksomhed i rækken, der tilbyder leje af el-løbehjul i København.

Circ er den seneste el-løbehjulsudbyder på markedet Foto: Circ

Amerikanske Lime, tyske Tier og svenske Voi. Københavnerne har flere el-løbehjulsfirmaer at vælge imellem, men lørdag fik de endnu et. Den nyeste dreng i klassen er Circ, der ifølge virksomheden selv har særligt fokus på trafiksikkerhed. El-løbehjulet er nemlig udrustet med større hjul, bedre affjedring, batterier med længere levetid og et langt mere robust design.

Med designet mener Circ, at deres løbehjul er et modsvar til den megen kritik, der har været af de elektriske deleløbehjul, som indtil nu har været tilgængelig i Københavns gader. Det tyske firma forsikrer også om, at de vil sørge for, at løbehjulene er placeret de rigtige steder:

-Circ holder hele tiden øje med trafiksituationen og transporterer ledige løbehjul hen til de steder, hvor behovet er størst. Det vil ske i samarbejde med brugerne, myndighederne og trafikselskaberne. Vi vil også arbejde fokuseret på, at løbehjulene er parkeret ordentligt. Som led i dette tester vi lige nu en rabatordning i andre storbyer, der udløses ved ansvarlig brug, siger Emil Åkesson, der er General Manager hos Circ i Skandinavien.   

Loft mod kaos

Det har været lovligt at køre på de elektriske løbehjul på cykelstierne siden 17. januar. I juni besluttede Københavns Kommune imidlertid at lægge et loft på 200 elektriske løbehjul og 200 elektriske cykler i Københavns Indre By. Beslutningen blev truffet af et flertal i Teknik- og Miljøudvalget. Det betyder, at de elektriske løbehjul og udlejningscyklerne skal placeres på udvalgte steder i Indre By, hvor forvaltningen har vurderet, at de ikke er til gene.

-Vi skal sørge for, at der er de løbehjul i byen, som rigtig mange københavnere er blevet glade for at transportere sig på. På den anden side skal vi sikre, at der ikke opstår kaos i byen, hvor det er løbehjulene, der gør livet usikkert for fodgængere, andre cyklister og biler, sagde fungerende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL) dengang. 

For virksomhederne betyder det, at de skal anmode om, hvor de vil opstille løbehjulene, hvorefter forvaltningen vil behandle ansøgningerne.

Ligesom mange af de andre el-løbehjulsudbydere har Circ en app, som man skal have, hvis man vil bruge deres løbehjul. Det koster 10 kroner i startgebyr at aktivere et Circ-løbehjul, og derefter koster det 2,5 kroner i minuttet. 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik