Foto: Nils Meilvang / Scanpix

1813 jagtede jule-vikarer "under radaren" få dage inden jul

Helt op til julen var der endnu ikke styr på bemandingen på Region Hovedstadens akuttelefon 1813.

Det var en skråsikker 1813-ledelse, der i dagene inden jul, slog enhver tvivl om problemer med bemanding i jule- og nytårsdagene på Region Hovedstadens akuttelefon 1813 til jorden.

Jeg var blevet bibragt den opfattelse, at der var styr på medarbejderplanlægningen i juledagene, det stilles der nu stort spørgsmålstegn ved, så jeg føler ikke, at jeg har fået de rigtige oplysninger.

Christoffer Buster Reinhardt, formand for regionens sundhedsudvalg, Kons.

Spørgsmålet om hvorvidt, det var lykkedes at skaffe tilstrækkeligt personale var opstået i kølvandet på et opslag, hvor 1813 søgte vikarer til jule- og nytårsdagene, der cirkulerede på de sociale medier kort før jul.

Det førte til kritik fra flere eksperter, der pegede på, at regionen måtte befinde sig i en desperat situation.

Men kritikken blev fejet af banen af vicedirektøren i regionens præhospitale enhed, der har ansvaret for 1813, i et interview på DR P4 København om morgenen den 21. december.

Læs også Halvdelen ventede over tre minutter på 1813 i julen

Under radaren

Men virkeligheden var en noget anden end det Trine Mottlau fremlagde i radioen få dage før jul.

Det viser en mailkorrespondance, DR P4 København er kommet i besiddelse af. Få timer efter interviewet i radioen skrev vicedirektøren nemlig til vikarbureauet 'vikarlæger.dk' og efterspurgte læger til en række konkrete vagter, der var ubesatte i jule- og nytårsdagene.

Sådan så vikarbureauets opslag ud tilbage i december, da de søgte læger til at passe akuttelefonen 1813.

Samtidig frabad Trine Mottlau sig også annoncering på de sociale medier og det blev aftalt, at vikarbureauet kun skulle kontakte "betroede medarbejdere", "der var til at stole på" ligesom, at rekrutteringen skulle foregå "under radaren", står der i mailkorrespondancen. 

Læs også 1813 lider under lægemangel julenat og nytårsnat

Ikke fået rigtige oplysninger

Formanden for regionens sundhedsudvalg, Christoffer Buster Reinhardt (K) undrer sig over, at 1813-ledelsen meldte ud, at der var styr på vagtplanen, selvom man i det skjulte fortsatte med at søge vikarlæger.

- Jeg var blevet bibragt den opfattelse, at der var styr på medarbejderplanlægningen i juledagene, det stilles der nu stort spørgsmålstegn ved, så jeg føler ikke, at jeg har fået de rigtige oplysninger, siger Christoffer Buster Reinhardt til DR P4 København.

Flere andre politikere i regionsrådet undrer sig også over, at der er sendt modsatrettede signaler om vagtplanlægningen op til jule- og nytårsdagene.

- Det der er noget galt i er, at man så tæt på jule- og nytårsdagene faktisk ikke har styr på bemandingen. Vagtplaner er jo noget man lægger en eller to måneder i forvejen, siger medlem af regionsrådet for Liberal Alliance, Jacob Rosenberg til DR P4 København.

DR har bedt regionen om at sende en opgørelse over, hvor mange medarbejdere, der var på arbejde hos 1813 i juledagene, og hvor mange der burde være.

Af opgørelsen fremgår det, at 1813 i perioder henover jule- og nytårsdagene manglede op mod 25 procent af det personale, der var normeret på de pågældende tidspunkter.

Læs også Ny brugerbetalt lægetjeneste er gået i luften

"Ambitiøst mål"

Hos akutberedskabet i Region Hovedstaden, der er ansvarlige for akuttelefonen 1813, afviser direktør Freddy Lippert, at 1813 var underbemandet i perioder af jule- og nytårsdagene.

- Vi har en ideel bemanding, som vi sigter efter, og den ideelle er ikke det samme som en god bemanding, så det vi har gjort er, at vi har kigget på , hvad var bemandingen sidste år, og i år havde vi faktisk en bemanding, der var bedre end sidste år, siger Freddy Lippert til DR P4 København.

Akuttelefonens svartider for jule- og nytårsdagene 2017 viser, at I var 50 procentpoint fra at opfylde målsætningen om, at 90 procent af opkaldene skal besvares inden for 3 minutter. Hvad er forklaringen på det?

- Man kan også sige det på en anden måde. At vi har et meget, meget ambitiøst mål i Region Hovedstaden for at besvare opkaldene - faktisk mere ambitiøst end de andre regioner, og det væsentligste er sådan set, at hele sidste år var der 480.000 borgere, der kom igennem på mellem nul og tre minutter. Det synes vi faktisk er meget godt. Det er klart, vi har ikke nået 90 procent, men 480.000 kommer igennem på under 3 minutter, siger Freddy Lippert til DR P4 København