De troner 24 meter over havets overflade og består hver især af 40 tons armeringsjern.
16 V-formede bropiller er skudt op i Roskilde Fjord. De har været 10 måneder undervejs, siden anlægningen af dem begyndte i november sidste år.
- Vi har nået endnu en stor milepæl på projektet. De 16 V-formede bropiller samt de to endevederlag på land er færdige og venter kun på, at den resterende del af brodækket bliver monteret, siger projektchef i Vejdirektoratet Henrik Vincentsen, og fortsætter:
- Når man kigger ud over fjorden, kan man nu for alvor forestille sig, hvordan den nye bro kommer til at se ud. Højbroen er designet, så den fremstår let og åben. Broen skal nemlig passe så godt ind i landskabet og den smukke natur som muligt, samtidig med at udsigten bliver bevaret.
Der skal 209 m3 beton til at støbe én af de store bropiller.
Bropillerne skal holde på enorme brosegmenter. Segmenterne vejer hver især mellem 99 og 115 tons. Det svarer til tre almindelige passagerfly.
Fjordforbindelsen og betalingsanlægget
Knap 1,4 kilometer vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.
Kronprinsesse Marys bro vil blive en betalingsbro. Betalingsanlægget vil være det første free flow betalingsanlæg i Danmark.
Projektets samlede budget udgår cirka 2 milliarder kroner, og den nye fjordforbindelse og betalingsanlægget forventes åbnet ultimo 2019.