Foto: Lars Laursen / Scanpix

16 år senere: 208.980.000 er kørt over Øresundsbroen i bil

Fredag er det 16 år siden, at de første biler kørte over Øresundsbroen - siden da broen haft både op- og nedture.

I dag, for præcis 16 år siden, rullede de første biler over en spritny Øresundsbro efter ni års bro- og tunnelbyggeri.

Siden da har 92.810.000 biler - med sammenlagt 208.980.000 personer - krydset den 7,8 kilometer lange bro. 

Med 16 år på bagen er den  kombinerede bro- og tunnelforbindelse kommet i reparationsalderen. Teknikken er begyndt at blive lidt slidt og forældet, og Øresundsbro Konsortiet, der ejer og driver Øresundsforbindelsen, har i senere år arbejdet med en del fornyelser. 

- Vi skiftede belysningen på broen for et par år siden, og vi har udskiftet en del teknik i vores overvågning i trafikcenteret. Vi har også fået en bedre mobildækning, og senere skal vi i gang med flere større arbejder på vejen og jernbanen, siger Sanna Holmqvist, der er PR Manager hos Øresundsbro Konsortiet, til TV 2 Lorry.

Den dårlige dækning på Øresundsforbindelsen har gennem årene kostet mange afbrudte mobilsamtaler, men installereringen af flere små master på forbindelsen samt ny teknik gjorde det sidste år nemmere at føre en samtale, mens man krydser Øresund.

I juni 2017 forventes det, at bil nummer 100.000.000 passerer broen. For nogle år siden så det dog ud til, at det tal først ville blive nået længere ude i fremtiden - den økonomiske krise i 2008 ramte nemlig Øresundstrafikken hårdt.

- Trafikken er på vej op igen, men den er ikke helt kommet op på niveauet før krisen. Pendlingen blev hårdt ramt af krisen, siger Sanna Holmqvist til TV 2 Lorry.

Hun fortæller, at grænsekontrollen, som Sverige indførte i januar i år,  ikke har medført nogen betydelig stigning i biltrafikken på Øresundsbroen. Togtrafikken over Øresund har tilsyneladende heller ikke lidt skade af grænsekontrollen.

- Vi kan ikke se, at trafikken er gået tilbage på grund af grænsekontrollen, men vi ved endnu ikke, hvor stor effekten vil blive af kontrollen, siger Sanna Holmqvist. 

Stigningen i den samlede trafik over Øresundsforbindelsen har i de seneste år ligget på omkring 4 procent.

Det er hovedsageligt fritidstrafikken med BroPas, som ligger bag stigningen. Passet benyttes især af personer, der bor i området og ønsker at drage fordel af nærheden til nabolandet på den anden side af sundet.

I 2001, som var det første hele år, hvor broen var åben, kørte 2.950.872 biler over broen - i 2015 var tallet oppe på 7.047.368.

Sanna Holmqvist tør dog ikke gætte på, hvor mange hvor mange biler, der kører over broen om 16 år. 

- Vi arbejder hårdt for, at trafikken skal stige, og vi håber, at trafikken stiger, men det er svært at spå om fremtiden, siger hun.

Øresundsbroen er opført af beton og stål. Det øverste dæk af stål bærer fire kørebaner, og det nederste dæk af beton bærer en dobbeltsporet jernbane. 

Mere end 7,5 millioner kubikmeter havbundsmateriale blev gravet op fra bunden af Øresund, da Øresundsforbindelsen skulle bygges.