1500 vil tage telefonen hos politiet

Politikredsene på Sjælland og i København bliver væltet af ansøgere, der vil være med til at forbedre borgerbetjeningen, når Folketingets redningsplan for politireformen skal omsættes til virkelighed.

- Hallo, det er politiet. Sådan drømmer hundredvis af
mennesker på Sjælland om at sige, når de går på arbejde.
Politiet har i midten af januar slået stillingerne op til det
telefoncenter, som et flertal i Folketinget i december
besluttede som redningsplanke for den skrantende politireform.
Og selv om ansøgningsfristen endnu ikke er udløbet alle steder,
har de sjællandske politikredse modtaget op mod 1500
ansøgninger. Alene hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi,
hvor ansøgningsfristen udløb i mandags, er der 700 ansøgere til
16 stillinger. Og hos Københavns Politi venter man at runde 600
ansøgere, når fristen udløber på mandag.- Vi er meget positivt
overraskede. Det er et markant større antal ansøgere, end vi
havde forventet, og det er et meget kvalificeret ansøgerfelt,
siger Tom Stysiek, der er nyansat servicechef i Sydsjællands og
Lolland-Falsters Politi.Allerede, da Folketinget vedtog
redningsplanen i december, begyndte politiet at få uopfordrede
ansøgninger.Den nye jobbeskrivelse går først og fremmest ud på
at gøre det lettere for borgerne at komme i kontakt med
politiet.- Det handler om at forbedre tilgængeligheden på
telefonen, som har været udsat for stor kritik, siger
specialkonsulent Jens Dünweber fra Rigspolitiet, der har
ansvaret for at klæde politikredsene på til at håndtere
opgaven.Tilsammen skal de fire politikredse, der dækker Sjælland
og København, bruge 104 nye administrative medarbejdere. Fristen
for at søge de nye telefonstillinger hos Nordsjællands Politi er
den 29. januar, mens det hos Midt- og Vestsjællands Politi er
den 1. februar.