150 tons hver: Gigantiske broelementer hejses på plads over motorvej

Arbejdet med at anlægge gangbro over motorvejen ved den Køge Nord Station påbegynder fredag, og det betyder trafikale omlægninger og længere rejsetid.

Fra fredag til mandag kommer de store kraner på løftetungt arbejde ved Køge Bugt Motorvejen mellem afkørsel 31 og 32.

Her er man nemlig ved at anlægge den nye Køge Nord Station, der i fremtiden skal fungere som trafiksluse for pendlere, der skal skifte fra fjerntog til S-tog på deres vej til og fra København.

Det centrale element i den nye station bliver en gangbro, som skal bygges over den stærkt trafikkerede motorvej.

De betyder, at man som bilist på motorvejsfærd i weekenden skal holde et vågent øje på strækningen, da op til flere spor lukkes ved anlægningen af den nye bro.

- Vi skal hejse to broelementer på hver ca. 150 tons på plads, og det ene element skal monteres henover Danmarks mest trafikerede motorvej. Det kræver præcision og plads, da vi skal bruge to store kraner til at løfte de tonstunge broelementer på plads. Derfor er det også nødvendigt at omlægge trafikken, mens vi udfører arbejdet, siger Bjørn Lykke Jensen, projektleder i Banedanmark i en pressemeddelelse.

Derfor skal man som rejsende påregne lidt rejsetid.

Projekteringsskitse af den nye Køge Nord Station, når den engang står færdig.
Projekteringsskitse af den nye Køge Nord Station, når den engang står færdig.
Foto: COBE & DISSING+WEITLING

- Vi har et tæt samarbejde med Vejdirektoratet, der hjælper os med at få trafikken til at glide så glat som muligt. Man må dog forberede sig på lidt længere rejsetid, når vi omlægger trafikken og reducerer antallet af kørespor, forklarer Bjørn Lykke Jensen.

Det forventes, at antallet af kørespor på strækningen mellem frakørsel 31a Solrød S og 32 Køge derfor indskrænkes, mens arbejdet pågår. 

Man satser på at have tre spor farbare i dagtimerne, mens der i aften- og nattetimerne periodevis vil være ned til et spor farbart i hver retning. 

Projekteringsskitse af den nye Køge Nord Station - udsigt fra gangbroen over motorvejen.
Projekteringsskitse af den nye Køge Nord Station - udsigt fra gangbroen over motorvejen.
Foto: COBE & DISSING+WEITLING

Derudover lukkes der helt for til- og frakørsler ved rampeanlægget 31b Køge N mellem fredag den 3. august klokken 16.00 til mandag den 6. august klokken 05.00.

Den i alt 225 meter lange gangbro udgøres af seks broelementer, hvoraf de første allerede blev hejst i slutningen af 2017.

Banedanmark satser på at have hejst alle gangbroens elementer i løbet af august måned.

Station forventes at stå klar i forbindelse med åbningen af den nye togbane mellem København og Ringsted.

Køge Nord Station

  • Køge Nord Station bliver en ny station i området omkring Ølsemagle.
  • Stationen omfatter en 225 meter lang gangbro med rulletrapper, trapper og elevatorer samt perroner på fjernbane og S-bane. Dertil bygges et stort parkeringsanlæg ved stationen.
  • Gangbroen består af i alt seks stålelementer, som i gennemsnit er 10 meter brede, 30-40 meter lange og måler knap 3 meter i højden.
  • Stationen er designet af COBE og Dissing+Weitling i samarbejde med COWI, og hovedentreprenør er Bladt Industriens A/S.
  • Byggeriet blev påbegyndt i juli 2016 og stationen forventes at stå klar i forbindelse med åbningen af Den nye bane København-Ringsted i sommeren 2019.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik