135 meter: Nu får København endnu en bro

Arbejdet med den nye cykel- og fodgængerbro begynder efter påske.

Sådan ser den nye bro ud. Efter planen skal den stå færdig i 2020. Foto: Dissing+Weitling Architechture

Foto: Dissing+Weitling Architechture

1 af 2

København er kendt for Den Lille Havfrue, gourmetmad i absolut verdensklasse og millioner af cyklister. Men nu kandiderer København også snart til at være byen med de mange broer. 

Fakta om den nye bro

Valbys nye bro bliver 135 meter lang og 5,5 meter bred. Den forbinder de to dele af Vigerslevparken med en dobbeltrettet cykelsti mellem Vigerslevvej og Sønderkær. 
 

Broen er tegnet af Dissing+Weitling architecture, som også står bag cykel- og gangbroen Åbuen på Åboulevarden.

Allerede inden Lille Langebro står færdig, går Københavns Kommune igang med endnu et broprojekt. Denne gang ude i Valby ved Folehaven. 

Broen, der har været på vej siden 2012, bliver en ny cykel- og fodgængerbro over Holbækmotorvejen. Valby Lokaludvalg skriver på sin hjemmeside, at Teknik- og Miljøforvaltningen går i gang med anlægsarbejdet efter påske. 

00:29 Luk video

Man skal dog væbne sig med lidt tålmodighed. De første fodgængere kan tidligst betræde den nye bro i 2020. Men så er det også forventningen, at 4.000 cyklister og fodgængere, dagligt krydser Folehaven over Holbækmotorvejen. 

- Ideen (til den nye bro, red.) opstod hos daværende næstformand, nuværende formand for lokaludvalget Michael Fjeldsøe, der så, at de ændrede terrænforhold på Lerknolden, som overdækningen af Ringstedbanen medførte, var en oplagt rampe for en cykel- og gangbro, der kunne binde Vigerslevparken sammen, skriver Valby Lokaludvalg på sin hjemmeside. 

Her på kortet kan man se, hvor den nye bro bliver bygget.  Foto: Købehavns Kommune

Trafikinformation under broarbejdet: 

Forvaltningen oplyser til lokaludvalget, at der i hele anlægsperioden vil være lukket for trafik for cyklister og fodgængere langs Folehaven på strækning mellem Vigerslevvej og Sønderkær.

Cykel- og fodgængertrafikken ledes i stedet gennem Vigerslevparken.
 

Biltrafikken vil kun blive påvirket i omkring et døgn, fortrinsvis om natten, når selve broen skal monteres i november-december 2019.

Den idé greb Københavns Kommune, og i 2012 blev der afsat penge til broen på kommunens budget.

Siden har projektet ventet på, at Banedanmark skulle afslutte overdækningen af Ringstedbanen. Og nu efter påske går arbejdet endelig i gang og dermed bliver Købehavn endnu en bro rigere. 

Valbys nye bro bliver 135 meter lang og 5,5 meter bred. Foto: Dissing+Weitling Architechture

Læs også Se timelapse: København har fået endnu en ny bro

 



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik