123.000 opkald til akuttelefonen 1813

Da influenzaen mellem jul og nytår for alvor slog til, fik Region Hovedstadens akuttelefon 1813 pludselig 50 procent flere opkald end normalt.

Borgerne havde brug for råd og vejledning i forbindelse med symptomer som ondt i halsen, smerter i musklerne og hovedpine. Alene i december ringede 14.000 borgere til tjenesten, der nu kort før sit ét års jubilæum har haft i alt 123.000 opkald. Det fortæller Frederiksborg Amts Avis.

Kirsten Lee (Rad.), der er formand for Region Hovedstadens kvalitetsudvalg, så gerne, at endnu flere benyttede 1813.

- Patienttilfredsheden for dem, som har benyttet 1813, er meget stor, men mange borgere har ikke helt opdaget, hvor nyttig tjenesten er. Man kan undgå lange ventetider, fordi man som borger kan få at vide, hvilken skadestue der har kortest ventetid - og de rutinerede sygeplejersker ved telefonen kan - som for eksempel under influenzaepidemien - råde om, hvornår der er grund til at søge læge, og hvornår man blot bør tage en panodil og søge ned under dynerne, siger hun til Frederiksborg Amts Avis.

Akuttelefonen 1813 blev skabt for at tage noget af patienttrykket fra regionens skadestuer. Erfarne og specialuddannede sundhedsfaglige rådgivere vurderer over telefonen, om borgeren selv kan tackle problemet, skal henvende sig til egen læge eller lægevagten eller hare brug for behandling på en akutmodtagelse eller akutklinik.

Regionen kan dog ikke præsentere en tydelig nedgang i antallet af besøg på hospitalernes akutte tilbud i akuttelefonens første leveår.

- Men hvor akutmodtagelserne før ofte har måttet rådgive borgere, der har ringet ind, så kan de nu henvises til 1813, hvilket giver mere tid til de fremmødte patienter, siger Mette Ørtoft, der er chef for det sundhedsfaglige personale på 1813 og 112.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik