Årets mest læste: Historisk badehotel fik bøde for skimmelsvamp

En af årets mest læste historier handlede om Dragør Badehotel, der fik en sur smiley af Fødevarestyrelsen. Siden har hotellet fået det brede smil på igen.

Da Fødevaretsyrelsen besøgte Dragør Badehotel den 12. oktober, var de ikke tilfredse med det, der mødte dem.

Årets mest læste:

TV 2 Lorry genudgiver op mod det nye år en række af de historier, der har været mest læste. En af dem er historien om Dragør Badehotel, der fik en sur smiley.

Ifølge kontrolrapporten var gulvet under en fryser på lageret snavset med gamle fødevarer, der var belagt med grøn og hvid skimmel. Fryseren fremstod desuden ødelagt udvendigt med belægninger af hvid og sort skimmel.

Historien er en af de mest læste på tv2lorry.dk i 2018. Vi har derfor valgt at genudgive den og følge op på, hvad der er sket siden.

Bøde på 10.000

Badehotellet fik en sur smiley for dårlig rengøring og en bøde på 10.000 efter besøget.

- Når der er skimmel, er der risiko for, at de her sporer begynder at flyve rundt i luften og sætter sig på alle mulige andre fødevarer. Det giver en risiko for sygdom, hvis nogle spiser dem, sagde Martin Birch Hansen, sektionschef i Fødevare København, til TV 2 Lorry.

Han oplyser, at bøden på de 10.000 kroner skyldes, at badehotellet tilbage i maj måned 2017 fik en indskærpelse for et lignende forhold. 

- Når vi konstaterer det igen, inden der er gået to år, så er udgangspunktet, at vi eskalerer til en bøde, sagde han i november, da TV 2 Lorry bragte historien.

"Gæster behøver ikke frygte noget"

Dragør Hotel erkendte i november, at rengøringsproceduren ikke havde været tilstrækkelig.

- Jeg kan personligt garantere, at vi vil være endnu dygtigere til at gøre rent i vores fødevareproduktion og undgå, at der ligger ting og gemmer sig under vores maskiner, sagde Berent Herbst. 

Og det stemte - nu er der rettet op.

Fødevarestyrelsen var nemlig forbi Dragør Badehotel den 8. november, og her var rengøringen ikke noget problem.

Dermed har det historiske badehotel atter fået en glad smiley, og det vækker glæde hos Berent Herbst, som er restaurantchef og repræsentant for hotellet.

- Vi er rigtig glade for, at vi har genvundet vores glade smiley, som man også kan se, vi har haft gentagende gange på vores fødevarekontrol. Det er den standard, vi normalt har, og det er også den standard, man altid har kunnet opleve i restauranten, siger Berent Herbst til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Jeg er selvfølgelig ked af, at en ringe rengøring medførte den dårlige omtale. Vi går op i det med liv og sjæl, og det vil vi gerne vise vores gæster. Og jeg vil gerne slå fast, at man ikke behøver at frygte noget som helst, når man besøger os.

Restaurantchef Berent Herbst (th.) sammen med køkkenchef Haitham hos Dragør Badehotel.
Restaurantchef Berent Herbst (th.) sammen med køkkenchef Haitham hos Dragør Badehotel.
Foto: Privat

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik