Tip fra kunder førte til afsløring af ulækre dagligvarebutikker: ”Vi tager sagen meget alvorligt”

Dagligvarekæden Spar vil nu øge kontrollen af butikkernes rengøring, efter Fødevarestyrelsen har givet sure smileys og bøder.

Utilfredse kunder er ikke sådan at spøge med.

Det må dagligvarekæden Spar sande, efter at to af kædens butikker i henholdsvis Birkerød i Nordsjælland og Valby i København for nylig fik besøg af Fødevarestyrelsen.

Begge kontrolbesøg var foranlediget af, at Fødevarestyrelsen havde modtaget en anonym forbrugerhenvendelse for hver af de to butikker.

Det viste sig, at tippene holdt stik.

Begge butikker brød nemlig fødevarelovgivningen i sådan en grad, at Fødevarestyrelsen måtte behæfte sine kontrolrapporter med en sur smiley.

Og så blev bødeblokken hevet frem, så de to butikker nu skal betale henholdsvis 20.000 kroner og 10.000 kroner.

Det dyreste bødeforlæg blev givet til Spar ved Ny Ellebjerg Station i Valby, hvor det stod ualmindeligt sløjt til med både fødevarehygiejnen, rengøringen og butikkens egenkontrol.

Kontrolbesøget fandt sted den 19. juli, og ud fra et fødevaresikkerhedsmæssigt perspektiv var det mest alvorlige forhold butikkens manglende efterlevelse af helt basale kølekrav for opbevaring af letfordærvelige fødevarer.

Varme pølser

Under kontrolbesøget i butikken fandt Fødevarestyrelsen en større mængde Langelænder-pølser i en kølemontre, hvor temperaturen var markant højere end de fem grader, som er påkrævet for animalske fødevarer.

Fødevarestyrelsen målte med et indstikstermometer en kernetemperatur på 15,5 grader i en af de mange pakker med pølser.

Yderligere blev der målt en opbevaringstemperatur på 18,6 grader øverst i bunken af pølser, mens temperaturen var 17,2 grader det sted i bunken, hvor der lå flest pakker med pølser.

Der var altså tale om en temperaturoverskridelse på mere end det tredobbelte af, hvad fødevarereglerne tillader.

”Det var vi ikke klar over”, bemærkede butikken ifølge kontrolrapporten, hvor det desuden fremgår, at Fødevarestyrelsen har taget billeddokumentation af forholdet.

Fandt indtørret yoghurt

Også Spar-butikkens rengøring viste sig at være så dårlig, at det udløste en indskærpelse fra Fødevarestyrelsen.

En indskærpelse svarer til en advarsel, og det medfører to gebyrbelagte, opfølgende kontrolbesøg, hvor Fødevarestyrelsen igen går butikkens rengøring efter i sømmene.

Helt konkret fandt Fødevarestyrelsen indtørret yoghurt på en låge til nogle kølehylder med mejeriprodukter, og der blev også fundet ”en gullig, indtørret rest”, som Fødevarestyrelsen formodede var æg, på noget køleinventar, hvor der blev opbevaret margarine.

Dertil blev der også fundet en ”indtørret plet” på nogle kølediske, hvor der blev opbevaret fersk kød, fremgår det a kontrolrapporten, hvor de uappetitlige beskrivelser næsten står i kø.

- Hylder i køle inventar, hvor der opbevares pålæg, fremstår flere steder med sorte pletter, som formodes at være skimmellignende vækst. Ventilations riste i mejeri kølerum fremstår støvet. Plastik låger ved uemballeret brød fremstår fedtet, skriver Fødevarestyrelsen yderligere i kontrolrapporten.

Butikken havde ifølge rapporten følgende bemærkning: ”Det burde have været gjort rent, og jeg ved ikke, hvor tit der gøres rent på låger ved brød.”

Fødevarestyrelen kunne også konstatere, at Spar-butikken i Valby ikke havde udført egenkontrol helt efter bogen.

- Der mangler dokumentation for opbevaringstemperaturer for køle-og fryseinventar på følgende datoer den 15., 16. og 18. juni 2021, og fra den 21. juni til den 18. juli 2021 er der ingen dokumentationer, står der i kontrolrapporten.

Til det bemærkede butikken blot, at det var de ikke klar over. Ikke desto mindre medførte det dog endnu en indskærpelse med to gebyrbelagte, opfølgende kontroller.

Rengøringen haltede - og ikke for første gang

I Spar i Birkerød konstaterede Fødevarestyrelsen ligeledes rod med rengøringen. Og det ikke var første gang.

Butikken havde fået en indskærpelse for samme problem i november måned sidste år. Og selvom to efterfølgende kontrolbesøg i henholdsvis januar og maj havde udløst glade smileys, så kiksede det altså i tredje forsøg, da Fødevarestyrelsen vendte tilbage den 22. juli.

Under kontrolbesøget blev der konstateret en ”massiv ansamling af støv, pap og indgroet snavs på overflader, under inventar og på gulv i forretning og lager.”

- Udsugning fremstår med ansamling af tykt sort lag af støv og spindelvæv. Kølerum på lager fremstår med indtørret spild fra mejeriprodukter og på hyldereoler. Montre til pålæg og grønt fremstår med snavs ved overløbsrende, skriver Fødevarestyrelsen i sin kontrolrapport.

- Rundt om båndet fra flaskeautomat forekommer der stor ansamling af tomme flasker på gulv samt pap og støv. Støv og pap på gulv på lager samles i stor mængde under hyldeinventar. Ansamling af affald bag tidligere bake-off-område samt køleenheder ved indgang fremstår støvbelagt, står der yderligere i rapporten.

Butikken havde følgende bemærkning: ”Vi noterer og følger op”, står der i rapporten.

Også butikkens fysiske vedligeholdelse fik kritik.

- Det indskærpes, at redskaber, udstyr og tilbehør, som kommer i berøring med fødevarer, skal være udformet og være fremstillet af sådanne materialer og holdes i en sådan stand, at risiko for kontaminering reduceres mest muligt

- Følgende er konstateret: Forkanter på hyldeinventar i køleenheder med pålæg er sat sammen med gaffatape. Virksomheden havde ingen bemærkninger, står der i kontrolrapporten.

Flere kontrolbesøg i vente

Indskærpelsen medfører to gebyrbelagte, opfølgende kontroller fra Fødevarestyrelsen.

Spar er en stor supermarkedskæde med mere end 130 butikker i hele Danmark. Butikkerne er drevet af lokale købmænd, mens kæden er ejet af dagligvarekoncernen Dagrofa.

TV 2 Lorry har kontaktet Dagrofa for at få en kommentar på kritikken fra Fødevarestyrelsen.

Dagrofa har i den forbindelse ikke ønsket at stille op til interview, men har i stedet sendt en skriftlig udtalelse fra salgschefen for Spar hovedstadsområdet, Ronnie Borregaard.

Han udtaler følgende:

- Vi tager sagen meget alvorligt, og det er uacceptabelt, at der ikke har været styr på butikken. Derfor er der straks gennemført en hovedrengøring og lagt en handlingsplan for butikken, hvor et af elementerne også er markant øget kontrol med rengøringen, siger Ronnie Borregaard til TV 2 Lorry.