Lærere kæmper med reformen - her er pædagogernes løsning

Folkeskolereformen er efterhånden flere år gammel, men lærere kæmper fortsat med at opfylde den. Nu har to pædagoger lavet en app, der skal hjælpe.

I løbet af en almindelig skoledag skal elever røre sig mindst 45 minutter. 

Sådan lyder kravet fra Undervisningsministeriet. 

Et krav der har givet rynker i panden hos lærere og pædagoger i planlægning af undervisningen, siden skolereformen blev indført i 2014. 

quote Vi har hørt kolleger og andre, der arbejder i folkeskolen, være fortvivlede.

Jonas Andersen, idrætspædagog

Men sådan bør det ikke være, mener to pædagoger, der selv har stået med udfordringen om at gøre bevægelse og leg til en del af skoledagen.

 

 

- Vi har hørt kollegaer og andre, der arbejder i folkeskolen, være fortvivlede over, at de mangler viden om, hvad man må og ikke må i forhold til skolereformens mål, siger Jonas Andersen.

Han er uddannet idrætspædagog og arbejder til dagligt på Herstedøster Skole i Albertslund.

Efter at have mærket problemerne på egen krop har han og kollegaen Dannie Markussen udviklet en app, der skal gøre det nemmere at gennemføre skolereformens krav.

 

 

Helt konkret har de testet og fyldt app'en, der lanceres i dag, med mere end 100 forskellige aktiviteter og lege med bevægelse i. 

Det kan for eksempel være en fangeleg med ord. 

- Konceptet med læring gennem apps eksisterer i bedste velgående og er meget populært blandt lærere og elever, men vores koncept tager skridtet videre og flytter læringsformen væk fra tabletten ved at aktivere eleverne og gøre læringen til en leg, siger Jonas Andersen. 

quote Det er noget alle lande kan forholde sig til, det her med leg og læring og differentieret undervisning.

Jonas Andersen, idrætspædagog

For at få app'en gjort til virkelighed har de to idrætspædagoger samarbejdet med Herstedøster Skole og Albertslund Kommune.

Men de drømmer om at få app'en langt ud over kommunegrænsen. 

- Først til alle kommunerne i Danmark, derefter til Europa og måske endda USA. Det er noget alle lande kan forholde sig til, det her med leg og læring og differentieret undervisning, siger Jonas Andersen. 

 

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik