Foruroligende udvikling efter gentagende cykeltyverier: Cyklister bliver bilister

Flere cyklister er nu blevet så trætte af gentagende cykeltyverier, at de har fravalgt cykelturene, og i stedet tager bil eller bus.

Erdal Büyükkartal nåede at eje sin nye cykel i tre uger, før den blev stjålet fra stationen i Albertslund.

Fordi han hver dag skulle bruge en cykel til at komme til og fra stationen, så lånte han ugen efter sin kones lige så nye cykel. Men allerede første gang han parkerede den på stationen, så forsvandt den også, mens han var på arbejde.

- Jeg blev rigtig skuffet, da jeg opdagede, at den var væk, og det er jeg stadig. For jeg kan ikke komme mig over, at det var to helt nye cykler, som vi lige havde købt.

quote Jeg har opgivet at købe en cykel til. Det kommer ikke til at ske, for jeg ved, at risikoen for, at den også bliver stjålet, er meget stor.

Erdal Büyükkartal

En måned efter parret havde købt to nye cykler, var de altså begge blevet stjålet, og det har nu fået Erdal Büyükkartal til at droppe cyklen.

- Jeg har opgivet at købe en cykel til. Det kommer ikke til at ske, for jeg ved, at risikoen for, at den også bliver stjålet, er meget stor, siger Erdal Büyükkartal.

Selvom det tager markant længere tid, så tager han nu i stedet bussen til og fra stationen, når han skal på arbejde. Men at folk vælger cyklen fra, er en uheldig samfundsudvikling, mener Rådet for Grøn Omstilling.

- Det er jo en helt forkert udvikling, for vi skal jo netop sikre, at vi får et samfund, hvor langt flere cykler, for det er rigtig vigtigt for den grønne omstilling af transportsektoren. Så det er selvfølgelig superærgerligt, hvis der er nogen, der stikker en kæp i hjulet, siger direktør i Rådet for Grøn Omstilling Claus Ekman.

Børn må ikke længere cykle i skole

Men Erdal Büyükkartal er langt fra den eneste, der er så træt af cykeltyverier, at han nu har fravalgt den tohjulede som transportmiddel. TV 2 Lorry har været i kontakt med en række borgere, der har ladet gentagende cykeltyverier få en konsekvens.

quote Det er desværre den tredje cykel, jeg mister inden for en kortere årrække, så nu har jeg købt en bil i stedet for

Andreas Lynnerup, tidligere cyklist

Både Tenna Hansen og Lone Romby har besluttet, at deres børn ikke længere må cykle til og fra skole, til fritidsaktiviteter eller til venner, hvis cyklen ikke kan komme ind i et aflåst skur. Derfor kører forældrene nu børnene til og fra skole hver morgen og eftermiddag i bil.

- Jeg synes, det er ærgerligt, men vi har ikke lyst til at få stjålet endnu en cykel. For det er en dyr udgift, og det resulterer i et barn, der er rigtig ked af det, siger Tenna Hansen, hvis datter går i syvende klasse.

- Det er da smadderirriterende, også for ham, for han bliver jo begrænset i sine gøremål, og det er jo ikke altid, jeg lige kan køre ham. Så derfor så er det smadderirriterende, siger Lone Romby om sønnen Mathias på 13 år.

Begge børn cyklede førhen både til skole, venner og fritidsaktiviteter, men nu er deres dagligdag vendt op og ned.

- Jamen, det er superærgerligt, hvis børn bliver begrænset i at cykle, for det er jo netop de cykelvaner, der kan blive skabt i barndommen, som kan bære ved hele livet, og derfor er det rigtig vigtigt, at vi får rigtig mange børn op på cyklerne, siger Claus Ekman fra Rådet for Grøn Omstilling.

quote Jeg har opgivet at købe en cykel til. Det kommer ikke til at ske, for jeg ved at risikoen for, at den også bliver stjålet, er meget stor

Erdal Büyükkartal

Mandag kunne TV 2 Lorry fortælle om Andreas Lynnerup, der fik hans 35.000 kroner dyre GPS-chippede el-ladcykel stjålet i august. Selvom han tre gange ringede og fortalte politiet, hvor cyklen var henne, så havde de aldrig tid til at hjælpe ham med at få den igen.

Heller ikke selvom han sidste gang var kørt ud til adressen og kunne berette om, at der bag en metalgitter lå ”et bjerg af cykler”, der alle så stjålne ud. Også han har taget beslutningen om, at han ikke længere gider leve med risikoen for endnu et cykeltyveri.

- Det er desværre den tredje cykel, jeg mister inden for en kortere årrække, så nu har jeg købt en bil i stedet for, siger Andreas Lynnerup.

- Jeg kan jo ikke bruge en cykel til noget, hvis den forsvinder i tide og utide, så nu er jeg altså gået tilbage til en bil, siger han.

Fravalg af cykel koster samfundet 8 kroner per kilometer

Der findes ingen statistik over, hvor mange der lige nu kvitter cyklen på grund af tyverier, men hver gang det sker, så rammer det samfundsøkonomien.

En nylig undersøgelse fra Transportministeriet viser nemlig, at det giver en samfundsbesparelse på otte kroner, hver gang nogen cykler en kilometer i stedet for at tilbagelægge samme kilometer i bil eller bus.

quote Jeg mener, at politiet skal prioritere de problematikker, som reducerer vores samfundsøkonomi, og som bremser den grønne omstilling

Claus Ekman, Rådet for Grøn Omstilling

Besparelsen skyldes primært, at sundhedseffekterne af at cykle er så store, idet motionen sænker risikoen for en lang række livsstilssygdomme, herunder type 2-diabetes, hjertesygdomme og flere former for kræft.

- Det bliver jo rigtig mange penge, hvis vi får rigtig mange folk op på cyklerne. Så jeg synes, at der er rigtig ærgerligt at høre, at folk nu vælger cyklerne fra, siger direktør i Rådet for Grøn Omstilling Claus Ekman.

Udover sundhedsgevinsterne, så gavner cyklismen samfundsøkonomien i forbindelse med at både CO2-udledningen, partikelforureningen og trængslen på vejene mindskes.

- Det er jo ikke småpenge, det her løber op i. Så hvis vi er i en situation, hvor flere vælger bilen til, så er det da en ekstrem kontraproduktiv udvikling, siger direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam.

Vil have politiet til at sætte ind mod organiseret cykeltyveri

Fordi samfundsomkostningerne, ved at folk fravælger cyklen, er så store, så opfordrer både Rådet for Grøn Omstilling og Cyklistforbundet nu både politikere og politiet til at sætte ind over for i hvert fald den organiserede del af cykeltyveriet.

- Jeg mener, at politiet skal prioritere de problematikker, som reducerer vores samfundsøkonomi, og som bremser den grønne omstilling, og der er cykeltyverier jo tydeligvis et eksempel hvor man kunne sætte mere ind, siger Claus Ekman fra Rådet for Grøn Omstilling.

- Hvis man gerne fra politisk side vil have flere til at vælge cyklen til på grund af klimaet, på grund af folkesundheden og på grund af mobiliteten, ja så skal man som cyklist også kunne føle, at der bliver taget hånd om ens retsbevidsthed, ved at tyvene bliver fanget, siger Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam.

Hverken Rigspolitiet, Københavns Vestegns Politi eller Københavns Politi har ønsket at svare på den kritik cyklister, Cyklistforbundet og Rådet for Grøn Omstilling rejser.

For godt en måneds tid siden, forklarede Københavns Politi, at uopklarede cykeltyverier i vid udtrækning er noget, man som cyklist skal lære at leve med.

- Ja, i det omfang at det drejer sig om et ganske almindeligt cykeltyveri, hvor der er en beskeden værdi, hvor det kan klares mellem dig og dit forsikringsselskab, og der ikke er nogen spor i sagen, så er det noget man må leve med, sagde vicepolitiinspektør i Københavns Politi Jesper Bangsgaard dengang.

Københavns Vestegns Politi skriver til TV 2 Lorry i et skriftligt svar, at man på det seneste har sigtet fire personer for cykeltyveribeslægtet kriminalitet.

Politiet har derudover "øget opmærksomheden på udviklingen blandt andet med patruljering og aktioner ved S-togstationen og på uddannelsesinstitutioner, hvor der også er informeret om at forebygge tyverier og hæleri med videre", skriver politiet, der også er i tæt dialog med Albertslund Kommune om yderligere tiltag.