Fyr DSB! Borgmester træt af forsinkede tog på Køgebanen

Solrøds borgmester er så træt af uregelmæssig drift på Køge Bugt-banen, at han vil have en anden operatør til at håndtere driften

-Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at S-togspendlerne oplever driftsproblemer på Køge Bugt-banen.

Sådan lyder det fra Solrøds borgmester Niels Hörup (V), og han har derfor rettet henvendelse til partifællen, transportminister Hans Christian Schmidt. I henvendelsen foreslår han, at DSB ikke skal være alene om at stå for S-togsdriften på Køge Bugt-Banen.

Henover sensommeren og i det tidlige efterår har Køge Bugt-banen været gennem en række renoveringer, der blev forsinkede og trak store veksler på pendlernes tålmodighed. Men selv om de store banedanmark-arbejder er overståede, så fortsætter togforsinkelserne ifølge borgmesteren. Nu mener han, at operatører som for eksempel Arriva, der allerede kører regionaltog i Jylland, skal have chancen for at komme ind på S-togsnettet.

 -Når jeg  taler med pendlerne, fortæller de om hyppige aflysninger og forlængede rejsetider. Der er hele måneder, hvor der bliver kørt med nedsat drift på grund af diverse reparationer, og mange af S-togene er afkortede, så der ikke er plads til alle passagererne. Det er en håbløs situation for pendlerne, der er dybt afhængige af S-toget for at komme på arbejde til tiden eller hjem at hente børn, inden institutionerne lukker,” siger Niels Hörup i en pressemeddelelse fra Solrød Kommune.

Kaos i toget

Over for TV 2 Lorry understreger han, at han er helt klar over, at mange af sommerens problemer skyldtes banedanmark - men han fastholder, at problemerne er fortsat efter at driften - efter planen - skulle være blevet  normal.

-To af vores udvalgsformænd pendler hver dag til København. De fortæller om forsinkelser, aflysninger og manglende information - hver dag, siger Niels Hörup til TV 2 Lorry.

Han forklarer samtidig, at der ofte sker det, at når ekstratog aflyses - så er der nærmest kaos, når det ordinære tog ankommer derefter.

-Ofte er det et kort tog, og så er det ikke plads. Folk der har cykel med, blivr overfuset af andre passagerer - det er ikke holdbart, lyder det fra borgmesteren.

I regeringens 2025-plan afsættes der 27 milliarder til udbygning af infrastrukturen.  Niels Hörup slår på tromme for, at en del af pengene skal bruges på at skabe mere stabil drift.

-Jeg er helt grundlæggende enig med ministeren i, at vi skal styrke infrastrukturen, men inden vi sætter gravemaskinerne i gang, burde vi sørge for, at den infrastruktur, vi allerede har, fungerer optimalt. Så jeg vil opfordre til, at man sikrer flere S-tog til tiden og mere tryghed for pendlerne på Køge Bugt-linjen, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik