85-årig eftersøgt med helikopter – folk klagede over støjen

En helikoptereftersøgning natten til onsdag gav Nordsjællands Politi flere borgere i røret. Nu går politiet i rette med de utilfredse indringere.

Vi beklager generne – men vi kommer til at gøre det samme igen.

quote Når man så får en - i vores øjne - god forklaring på, hvad der ligger bag helikopterens snurren, så kan vi ikke forstå, at mishaget med helikopteren ikke hører op med det samme

Nordsjællands Politi på Facebook

Sådan lyder meldingen fra Nordsjællands Politi, der i dag har været ved tasterne med et Facebook-opslag, hvor de går i rette med en række utilfredse borgere.

Årsagen er en eftersøgning af en 85-årig mand fra et plejehjem i Birkerød i nat. 

En eftersøgning, som heldigvis fik et lykkeligt udfald, da han her til morgen blev fundet i god behold. Men som til gengæld fik flere borgere til at sætte spørgsmålstegn – ja, ligefrem klage – over politiets brug af helikopterne:

- På grund af helikopterens larm er det forståeligt nok, at man ringer ind og forhører sig om, hvorfor en helikopter fra politiet hænger og larmer, når man forsøger at få sin skattede nattesøvn. Men når man så får en - i vores øjne - god forklaring på, hvad der ligger bag helikopterens snurren, så kan vi ikke forstå, at mishaget med helikopteren ikke hører op med det samme, skriver Nordsjællands Politi på Facebook.

"Vi er ikke ude på at genere"

- Der var et par stykker, som stadigvæk syntes, at vi burde kunne klare eftersøgningen uden en helikopter, fortæller Henriette Døssing, kommunikationskonsulent i Nordsjællands Politi, til TV 2 Lorry.

quote Der var et par stykker, som stadigvæk syntes, at vi burde kunne klare eftersøgningen uden en helikopter.

Henriette Døssing, kommunikationskonsulent i Nordsjællands Politi

Med Facebook-opslaget ville de derfor understrege, hvad der for de fleste nok lyder indlysende:

- Vi sender ikke en helikopter i luften for at genere, men for at kunne finde den 85-årige, siger hun.

Er det noget I har oplevet andre gange?

- Vi har tidligere haft nogen, der har henvendt sig om vores helikopter i luften. Men jeg kan ikke tidligere huske, at nogen har udtrykt misfornøjelse.

Bruger Twitter til akutte udmeldinger

Kunne I være bedre til at kommunikere det ud, når I har en helikopter i luften?

-  Jeg synes jo netop, at vagtchefen har gjort, hvad han kunne. Han har kommunikeret det ud på Twitter. Vi er klar over, at ikke alle er på Twitter, men det er den kanal, der bliver brugt til akutte udmeldinger, siger Henriette Døssing.

Facebookopslaget slutter således:

- Vi er klar over, at langt størstedelen af jer har forståelse for, at vores arbejde nogle gange kan larme eller komme i vejen for jeres planer. Vi håber på, at vi med opslaget her kan få forståelse fra endnu flere, næste gang de bliver mødt af en ubelejlig afspærring, en larmende helikopter eller noget lignende.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik