Frederiksberg hindrer Metroklage

Foto: TV2/Lorry

Mens naboerne til metrobyggeriet i Københavns Kommune nu med et pennestrøg får bremset aften- og nattearbejdet, må borgerne ved de tre byggepladser på Frederiksberg finde sig i aftenlarm uden mulighed for at klage, skriver Politiken fredag.

Frederiksberg Kommune har allerede givet Metroselskabet lov til at lave støjende arbejde til klokken 22 på hverdage på metrobyggepladserne ved Frederiksberg Station, Frederiksberg Allé og Aksel Møllers Have.

Naboerne i København kan klage over kommunens tilladelse til Natur- og Miljøklagenævnet, men på den anden side af kommunegrænsen er frederiksbergborgerne afskåret fra den mulighed.

»Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. forskriftens paragraf 8, stk. 2«, hedder det i Frederiksberg Kommunes tilladelse til Metroselskabet, som er en dispensation fra kommunens forskrift for anlægsarbejder.

Frederiksbergborgere er frustrerede

Ved Aksel Møllers Have er naboerne frustrerede. Dels fordi de den seneste tid ikke har kunnet have vinduer åbne i sommerheden på grund af larmen, dels fordi de tilsyneladende er afskåret fra at klage og dermed potentielt bremse aftenstøjen.

»Det lyder helt utrolig mærkeligt og fuldstændig uacceptabelt, at der er den forskel på tværs af kommunegrænsen. Vores problem er jo det samme som på de andre arbejdspladser. Jeg kan ikke forstå, at man kan forhindre borgerne i at klage i én kommune, men ikke i den anden«, siger Ole Møller, formand for Ejerforeningen Godthåbs Have, til Politiken.

I Københavns Kommune har beboerforeningerne omkring Marmorkirken, anført af professor i miljøret Peter Pagh, haft held til at stoppe aften- og nattearbejdet, indtil deres principielle klage over de nye regler er færdigbehandlet af Natur- og Miljøklagenævnet.

2 forskellige regelsæt i kommunerne

Det betyder samtidig, at naboer ved de andre byggepladser i kommunen med en simpel klage til nævnet kan få bremset byggeriet i op til fem en halv måned.

Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune regulerer metrobyggeriet med to forskellige regelsæt.

I København får Metroselskabet sine tilladelser via de såkaldte påbudsbestemmelser, mens det på Frederiksberg sker via dispensationer fra kommunens forskrift for anlægsarbejder.