V: Ny lov skal forhindre Københavns lastbilforbud

Et forbud mod tunge lastbiler over 18 ton i Københavns centrum vækker så stor forargelse i regeringspartiet Venstre, at trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen vil have justitsminister Lene Espersen (K) til at forberede et lovindgreb, som kan forhindre, at de store lastbiler smides på byporten i den danske hovedstad, skriver Berlingske Tidende.

Lovindgrebet, der på
forhånd støttes af Dansk Folkeparti, skal ifølge Kristian Pihl
Lorentzen sætte en stopper for, at kommuner kan vedtage deres
egne færdselsregler og dermed underminere intentionerne i den
lovgivning, som regeringen og Folketinget vedtager. »Det er
betænkeligt og uholdbart, hvis lovgivningen er sådan, at en
given kommune bare kan lave sine egne regler om, hvem der må
køre ind i en by - og begrunde dem med miljø eller
færdselssikkerhed. For så får vi et landkort af forskellige
færdselsregler rundt omkring. Det næste bliver vel, at nogen vil
forbyde firehjulstrækkere,« siger Kristian Pihl Lorentzen. Et
politisk flertal i Københavns Borgerrepræsentation har besluttet
at forbyde tung lastbiltrafik i centrum fra februar 2009.
Formålet er at forebygge de voldsomme højresvingsulykker mellem
lastbiler og cyklister samt nedbringe antallet af
sundhedsskadelige partikler fra dieseludstødningen. Ifølge
kommunens tællinger er to tredjedele af den nuværende
lastbiltrafik gennemkørende og har slet ikke ærinder i centrum.
Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen mener ikke, at
Københavns Kommune har kunnet dokumentere, at forbuddet mod
lastbiler over 18 ton vil få en effekt. Han peger på, at det
ifølge vognmændene blot vil føre til en intensiveret kørsel med
mindre lastbiler og føre til øgede omkostninger. »Jeg har hele
tiden sagt, at her stopper det kommunale selvstyre. Vi er nødt
til at have ensrettede regler. Det er også en tåbelig
beslutning, som vil føre til øget trafik. Og dermed kommer det
både til at gå ud over færdselssikkerheden og miljøet,« siger
Kim Christiansen. På Københavns Rådhus siger Socialdemokraternes
politiske ordfører Anne Vang, at hun er dybt forarget over, at
Venstre og Dansk Folkeparti vil gennemføre et ideologisk
begrundet lovindgreb mod lastbilforbuddet på bekostning af
færdselssikkerheden. »Et lovindgreb mod vores beslutning vil
koste menneskeliv. Det lyder helt vanvittigt, at Venstre farer
ud og vil forhindre, at man kan cykle sikkert i København. De
store lastbiler har været involveret i flertallet af
højresvingsulykkerne de seneste år. Og det er kun et par dage
siden, der sidst skete en dødsulykke. Vores beslutning skal
faktisk redde liv,« siger Anne Vang. Socialdemokraterne på
Christiansborg vil ifølge trafikordfører Magnus Heunicke ikke
støtte et lovindgreb, der skal forhindre Københavns forbud mod
tunge lastbiler. »Der kan ikke være ret mange andre end Kristian
Pihl Lorentzen som tror, at det ender med mange lokale
færdselsregler. Jeg kan godt forstå Københavns Kommunes
initiativ. Vi har haft en eksplosion i antallet af dødsfald ved
højresvingsulykker. Og det virker ikke som om, at regeringen for
alvor ønsker at gøre noget ved det,« siger Magnus Heunicke.
Hidtil har Justitsministeriet ikke villet udtale sig om
lovligheden af et forbud mod tunge lastbiler, da det »i første
række henhører under Københavns Kommune«. Ifølge Københavns egne
jurister er der heller ikke noget at komme efter. Det har ikke
været muligt at få en kommentar fra den konservative
trafikordfører Henriette Kjær.