De Radikale siger nej til en lang havnetunnel

Radikale Venstre i København vil ikke have en til lang havnetunnel i København.

Dermed går de imod den linjeføring, som Borgerrepræsentationen ellers i november vedtog at gå videre med.

Partiet tvivler på om projektet, der kommer til at koste 27 milliarder, er den bedste løsning på trængslen i Hovedstaden, skriver DR København.

Der er blandt andet for mange ubesvarede spørgsmål i den Rambøll rapport, som Borgerrepræsentationen har fået som grundlag for en beslutning om en havnetunnel, siger den radikale Beskæftigelses- og integrationsminister, Anna Mee Allerslev.

-Rapporten giver os på nuværende tidspunkt ikke svar på, om vi kan være sikre på at en lang havnetunnel vil begrænse trængslen så meget for københavnerne at den er det værd, siger Anne Mee Allerslev til DR København.

Bekymring over, tunnelen vil ødelægge rekreative områder

Den foreslåede linjeføring vil blandt andet gå gennem Amager fælled og Margretheholm havn, og det er også en af grundene til at de Radikale trækker på støtten til en lang havnetunnel.

- Det vi også er bekymrede for, er der hvor bilerne skal køre op. Vil de ødelægge nogle af vores rekreative områder og nogle af vores områder, hvor der også bor københavnere, siger Anna Mee Allerslev.

Der er stadig et snævert politisk flertal med socialdemokraterne og de borgerlige partier for at gå videre med en linjeføring af havnetunnellen, der går igennem Refshaleøen og Amager.

For tidligt at sige nej allerede nu, siger socialdemokrat

At de radikale siger nej til en lang havnetunnel ændrer ikke socialdemokraternes grundlæggende opbakning til projektet.

Men det ærger trafikordfører for socialdemokraterne på Københavns Rådhus Lars Weiss, at Radikale Venstre allerede nu trækker støtten.

- Jeg synes det er sådan lidt præmaturt, at gå ud og sige nej allerede nu, inden resultatet af hele analysearbejdet foreligger, siger Lars Weiss til DR København.