Lokalbanen afblæser nødkøreplan

Efter næsten et års kørsel efter nødkøreplan er der udsigt til normale tider på lokalbanen mellem Helsingør og Hillerød fra 31. august, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Over en million rejsende
benytter hvert år Lille Nord, og de har siden oktober 2007
måttet leve med en forkortet køreplan, fordi Lokalbanen A/S har
manglet lokomotivførere. Men nu er der så mange nye loko-førere
på vej gennem uddannelsessystemet, at Lokalbanen til efteråret
afblæser nødkøreplanen og genindfører normal drift.I næsten et
år har lokaltogene, der normalt kører mellem Helsing-ør og
Hillerød, kun kørt mellem Snekkersten og Hillerød på grund af
personalemangel. Lokalbanen har brug for 107 lokomotivførere,
men har i perioder været nede på 96. Men fra 31. august skulle
normal kørsel være genoprettet, oplyser adm. direktør Rösli
Gisselmann.Men den lange periode med nedsat drift har kostet
passagerer, fortæller direktøren.- Det sidste år har vi på de
andre strækninger kunnet konstatere, at nedgangen i
passagertallet er vendt. Passagerne er vendt tilbage, og vi har
haft to-tre procent vækst - dog ikke på Lille Nord, hvor
passagertallet ikke er steget. Vi håber nu, at vi også her kan
få passagererne tilbage, når nu man kan køre hele vejen fra
Helsingør til Hillerød uden at skifte til Kystbanen eller bus,
siger Rösli Gisselmann. Når 31. august er valgt, er det fordi
sommerperiodens sporarbejder på Kystbanen, som også Lokalbanens
tog benytter mellem Snekkersten og Helsingør, er slut. Næste
hurdle for Lokalbanen bliver at indføre 20 minutters drift på
Frederiksværkbanen. Det kræver yderligere seks lokomotivførere,
men Rösli Gisselmann er fortrøstningsfuld.- Det ser fornuftigt
ud med de folk, der er på vej gennem uddannelsen og udsigten til
en løsning med DSBs tjenestemandsansatte loko-førere, som gerne
må udlånes til DSB First, der skal overtage driften af
Kystbanen, siger hun.