A4: Babyer lærer ABC

Arkivfoto Foto: TV2/Lorry

En sort tavle med otte bogstaver i forskellige farver hænger på væggen i den smalle gang, der forbinder stuerne i den integrerede institution Stenurten på Nørrebro.

For en voksen sidder bogstaverne i knæhøjde, men for vuggestuens 36 daglige beboere er alfabetet kommet i øjenhøjde.

»Der er jævnligt børn, som stopper og peger på det bogstav, som deres eget navn begynder med,« fortæller institutionsleder Maibritt Iversen.

Og det er ikke kun på Nørrebro, at bogstaverne sniger sig ind i de små børns hverdag. I hver sjette af landets vuggestuer begynder børn på et og to år at lære bogstaver. Helt præcist er det 16 procent af vuggestuerne, der introducerer børnene til bogstaver, viser en ny omfattende undersøgelse blandt 487 institutionsledere, som Bureau 2000 har gennemført for Ugebrevet A4.

Professor: Vi har alt for travlt

Mere end hver anden institutionsleder erklærer i undersøgelsen, at de føler et pres for at lære børnene bogstaver. Og den øgede fokus på skriftsproget i de tidlige barneår splitter eksperterne.

I modstanderlejren kalder professor Jan Kampmann fra Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning ved Roskilde Universitet bogstavernes indtog i spædbørnenes verden helt forfejlet.

»Vi har så travlt. Den internationale konkurrence, PISA-undersøgelser, kineserne kommer. Alt muligt bliver kørt op hele tiden og signalerer, at vi ligger i en konkurrence. Og hvis vi skal klare os i den, kan det simpelthen ikke blive effektivt nok og ske tidligt nok. Vi skal simpelthen bare køre derudad. Og hvis børn kan læse, når de er et halvt år, ville vi være rigtig, rigtig lykkelige,« siger Jan Kampmann.

Kan læse simple ord ved skolestart

På tilhængersiden mener professor Niels Egelund fra Center for Strategisk Uddannelsesforskning og Kompetenceudvikling ved Aarhus Universitet, at der er tale om en sund udvikling.

»Jeg har ikke noget imod, at man er blevet forskrækket over kineseriet. Vi er et af de lande i verden, der senest begynder at lære børn at læse. Hvorfor skulle vi ikke gå i gang med bogstaverne noget tidligere og så lege med dem?« siger han.

Næsten alle børn har ifølge A4-undersøgelsen stiftet bekendtskab med alfabetet, når de begynder i skolen. Og en del er blevet så gode venner med bogstaverne, at de kan læse og skrive simple ord.