Køge Havn ønsker stor terminal

Køge Havn undersøger, om der er interesse i godsbranchen for en ny terminal i Køge Havn til endnu større skibe, end dem havnen har plads til nu.

Køge Havn er
gået i gang med at undersøge mulighederne for at få en ny
havneterminal til store skibe bag den kommende nordlige dækmole.
Dækmolen, der strækker sig over flere kilometer, bliver en
realitet om to-tre år i forbindelse med den omfattende udbygning
af Køge Havn.Hensigten er at sikre Køge Havn en fremtid på det
såkaldte ro-ro marked. Ro-ro står for »roll on-roll off« og
omfatter skibe med ramper, som er designet til på- og afkørsel
af biler, lastvogne og trailere. Den nye terminal på ca. 180.000
kvadratmeter skal i givet fald kunne tage skibe med gods, der
kræver en havnedybde på ni en halv meter. Køge Havns dybde er
pt. otte en halv meter.- Vi holdt et seminar for et par måneder
siden, hvor vi satte fokus på yderligere forretningsmuligheder
for Køge Havn, og vi diskuterede, om det bliver muligt at
inddæmme mere areal. Nu er vi så gået i gang med at afdække, om
der er interesse i branchen for at være investor og operatør i
en ny terminal, siger formand for havnebestyrelsen og Køge
Kommunes erhvervsudvalg, Flemming Christensen (K).- Det er svært
at vide, hvad sådan en terminal vil koste at lave, men et skud
lyder på 75 millioner kroner. Men vi overvejer ikke at anlægge
den, før vi med sikkerhed ved, at en samarbejdspartner er inde i
billedet. Foreløbig har vi bedt Køge Kommune om at skaffe
plangrundlag for en terminal. Derudover har vi bedt
Grontmij/Carl Bro A/S om at lave et skitseprojekt, tilføjer
han.- Terminalen kan blive et meget spændende projekt. Vi er
enige om, at det vil være tåbeligt ikke at prøve at opdatere
mulighederne for at udnytte havnen endnu bedre, mens den store
havneudbygning er i gang. Vi ved, at markedet stiger - der
bliver mere og mere godstransport ad søvejen, siger Flemming
Christensen.For få år siden forsøgte Bornholmstrafikken at sejle
med gods mellem Køge og Sassnitz, men linien måtte nedlægges
efter fire måneder. Flemming Christensen erkender, at man var
for tidligt ude:- Men nu ser vi på, om ikke vi har ret i, at
tiden nærmer sig, siger Flemming Christensen.