Importbiler holder i kø hos SKAT

Taxavognmand Sven Lynge fra Skævinge er frustreret over ventetiden på SKATs motorkontor i Høje Tåstrup. Han skal afsætte en hel arbejdsdag for at få en ny taxa indregistreret. Flere privatimporterede biler er en del af forklaringen, skriver Frederiksborg Amts Avis.

En taxa har det bedst, når den tjener
penge ude på landevejen. Det mener taxavognmand Sven Lynge fra
Skævinge. Han er dybt frustreret over at bruge halve og hele
arbejdsdage på at få indregisteret de biler, han selv importerer
fra Tyskland. For så lang tid tager det at komme igennem
sagsbehandlingen hos SKATs kompetencecenter i Høje Tåstrup.
Onsdag sad Sven Lynge således seks timer i køen hos SKAT i Høje
Tåstrup, og med syv taxaer i drift, der skal ind- eller
omregistreres, eller hvor kørebøgerne skal afleveres til kontrol
og hentes igen, så må han jævnligt afsætte en arbejdsdag til
kontakten med SKAT.- Hver gang koster det tid, tid, tid. Nu har
jeg oplevet det fem gange i år. Så trækker man et nummer og
sidder der og blomstrer. Det er tabt indtjening, siger Sven
Lynge.Den 1. januar 2008 overtog SKAT opgaven med registrering
af biler og opkrævning af afgifter fra politiet. Dengang var
både bilforhandlernes brancheforening, DAF, og Foreningen af
Danske Motorejere, FDM, meget skeptiske. Bilforhandlerne har
fået særlige vilkår for at lette sagsbehandlingen hos SKAT, og
FDM er stadig opmærksomme på området.- Når man skal betale
afgift af en bil, som man selv har importeret, så kan man vente
i halve dage, siger chefjurist Lars Ellegaard fra FDM, der selv
har oplevet situationen for nylig.- Det er begrænset, hvor mange
private, der importerer selv, men der er nogle, der har købt en
veteranbil eller er nørder, der tager noget hjem fra udlandet.
Det er et stort problem for dem, det går ud over, mener Lars
Ellegaard.SKAT i Høje Tåstrup er klar over, at ventetiden kan
være et problem, men det er ikke så enkelt at beregne
registreringsafgifter, forklarer fagchef Jeannie Ter-Borch fra
motor- og nummerpladeekspeditionen.- Det tager minimum en halv
til en hel time at lave selve beregningen. Derefter skal man
have udleveret nummerplade, og tredje step er at betale selve
afgiften, så det er et længere forløb. Vi oplever desuden flere
kunder end tidligere, fordi en ny lov har gjort det mere
attraktivt at importere biler selv. Men det er usædvanligt, at
det tager seks timer, siger Jeannie Ter-Borch.