Slut med signalfejl: Banedanmark klar med nyt program

Arkivfoto, S-tog kontrolrum Foto: Lorry

Signalfejl har drillet s-tognettet hele morgenen. Og det er langt fra første gang, at togdriften bliver forstyrret af signaler, der ikke fungerer.

Men det bliver der nu gjort noget ved. I dag begynder Banedanmark deres såkaldte Signalprogram, der koster 19 milliarder kroner, skriver DR København.

I dag kunne S-togpassagerer ved Hillerød Station se det første synlige bevis på, at Banedanmark er nået en ny fase med at etablere fremtidens signalprogram langs den danske jernbane.

I løbet af morgenen placerede en 15 m. høj kran nemlig den første såkaldte sikringshytte på den første jernbanestrækning, hvor det nye system monteres, nemlig på S-banen fra Hillerød til Jægersborg, skriver DR København.

Mærkbar ængdring for passagererne

- Det nye signalsystem for hele jernbanen er selvsagt omfattende, men paradoksalt nok vil det stort set ikke kunne ses, fordi der kun kommer til at ligge meget lidt udstyr i sporene.

Men til gengæld bliver det meget mærkbart for passagerne, vi forventer klart færre signalfejl, forklarer Morten Søndergaard, programdirektør i Banedanmark.

Det er først S-tognettet, der først får nye signaler og de skulle være indført i 2018. Derefter går arbejdet videre til resten af togsystemet, som skulle være færdigt i 2021, skriver DR København.

Hvis det går som Banedanmark håber, vil stort set alle signalfejl være væk til den tid.