Orange fylder 30

»Hvad så Roskiiiiildeeeeee!«Sådan har Bob Dylan, Robbie Williams, David Bowie og Bjørk gjaldet ud over Orange Scene, der er blevet den mest eftertragtede scene blandt verdens allerstørste stjerner.

Og mens brusen af 60.000 koncertgæster,
der går amok, printer sig fast i hjertet på festivalgængerne,
har Orange Scenes karakteristiske form sat sig fast i
bevidstheden hos endnu flere. Den er blevet selve symbolet på
Roskilde Festival, og for nogen er den karakteristiske form ikke
kun printet ind på nethinden, men ind i huden - Orange er blevet
et populært motiv hos tatovørerne, skriver metroXpress.»Prøv at
forestille dig, at vi havde lavet en helt almindelig firkantet
scene. Det ville ikke være det samme vel? Vi har udviklet 'the
orange feeling.'« siger Jes Vagnby, der er arkitekt på Roskilde
Festival og kalder Orange Scene for festivalens rådhus.Det var
C.V. Jørgensen, der indviede scenen i 1978, som samme år kunne
præsentere Bob Marley og Elvis Castello.»1978 var et legendarisk
år. Man så pludselig den wauw-effekt, scenen gav, og det kunne
tiltrække flere store stjerner,« siger Paul Jensen, som de
sidste 25 år har stået for lys, lyd og scener på Roskilde
Festival. Legende til 10.000 pundDet var den tidligere chef for
Roskilde Festival, Leif Skov, der købte den karakteristiske
scene, efter han havde set billeder fra en koncert i Hyde Park
med bandet 'Queen,' der spillede på 'The Orange One,' som scenen
tidligere blev kaldt.»Han synes, den så fed ud, og så kendte han
nogen, der kunne skaffe kontakt til den. Før det havde vi en
almindelig scene lavet af brædder og presseninger. Det så ud af
helvede til,« siger Paul Jensen. Scenen var oprindeligt blevet
bygget til en Rolling Stones-turné i 1976. Den blev skrottet
efter turnéen, og var ved at ende som rockaffald, før Leif Skov
købte den nu legendariske scene til 10.000 pund. En sjat penge,
som er utrolig godt givet ud, mener branding-ekspert Maiken
Schultz fra Copenhagen Bu-siness School.»Det har været en god
investering. Den har mange, mange, mangedoblet sin værdi. Det er
meget mere end bare en scene. Man kan jo ikke tænke på Roskilde
uden at se teltet. Men det tror jeg nu ikke, Leif Skov har tænkt
over, da han købte den, han har nok bare fået et godt tilbud,«
siger hun.