Smarte æg i trafikken

Det er blevet smart at bruge »ægget« eller med et andet ord: Cykelhjelm. Især de yngre cyklister er blevet bedre til at beskytte sig i trafikken, skriver Berlingske Tidende.

Det bekræftes fra flere af landets største cykelforhandlere- og
producenter, heriblandt Winther-cykler og Kildemoes, at særligt
de såkaldte skaterhjelme sælger godt. Hos Heino Cykler i Brøndby
taler man om en stigning i det samlede salg af cykelhjelme på
ca. 15 procent. Landsformanden hos Dansk Cyklist Forbund
genkender tendensen. »Sidste år havde cykelhandlerne faktisk
problemer. De løb simpelthen tør for cykelhjelme. På fire år er
antallet af børn mellem otte og 15 år, som bruger hjelm,
tredoblet,« siger Claus Hansen, som mener, at danskernes forhold
til cykelhjelmen har ændret sig. »Vi har glemt Poul Nyrup og
hans »æg«. Vi har fået et andet billede af cykelhjelmene de
seneste 15 år. Man kan få nogle langt smartere hjelme i dag,«
siger han. Interessen for at passe på »skallen« har skabt et
helt nyt marked. I juni måned i år begyndte det nystartede firma
YAKKAY nemlig at tilbyde specialdesignede cykelhjelme. Vel at
mærke hjelme som ikke ligner cykelhjelme. Fokus er på design,
æstetik og sikkerhed. Klodset design har nemlig tidligere
afholdt mange danskere fra at iføre sig de udskældte »æg«, mener
firmaets direktør. »Vi håber, at vi kan øge andelen af danskere,
der bruger hjelm, ved at lave dem mere klædelige. Skaterhjelmene
har allerede hjulpet med at få flere til at bruge cykelhjelm,«
siger Michael Eide. Hos Rådet for Større Færdselssikkerhed
glæder man sig over, at udvalget af cykelhjelme har fået flere
til at tænke på sikkerheden i trafikken. »Hvis du vil have folk
til at bruge noget, så skal det være smart. Vi har rigtig godt
fat i børnene og en del af de unge, men vi skal bruge vores
kampagner til at få fat i forældrene, fordi de er forbilleder,«
siger Mogens Wilbert, vicedirektør i Rådet for Større
Færdselssikkerhed.