Hovedstadens Radikale: Sæt lærerkonflikten på standby

Foto: TV 2 Lorry

Man bør genoverveje og give god tid til debattere, hvilken folkeskole vi ønsker, mener Radikale i København.

Der skal afsættes mere tid til at løse lærerkonflikten på en fornuftig måde. Skolereformen bør derfor sættes til grundig høring og debat i hele Danmark - en gang til.

Det skriver De Radikale i hovedstaden i et åbent brev til den radikale folketingsgruppe på Christiansborg. De mener, at der er brug for "et nationalt kompromis om folkeskolen."

- Vi tror på, at det er kommet så langt ud nu, at man bør re-tænke hele processen og give god tid til at få debatteret, hvilken folkeskole vi ønsker, og hvad der skal til. Vi foreslår, at et eventuelt regeringsindgreb sætter konflikten på standby et år.

Foreslår nationalt kompromis om folkeskolen

- Lad os vise børnene, lærerne og skolens mange interessenter og brugere at vi er parat til at lytte, og at vi sætter dialogen allerhøjest. For folkeskolens skyld. Vi foreslår et nationalt kompromis om folkeskolen.

Lokalafdelingen fortsætter med at beskrive, hvordan konfliktens længde og ødelæggende omfang overskygger for en bred folkelig debat og opbakning til regeringens udspil til en folkeskolereform, som ifølge De Radikale i København ellers har mange gode aspekter.

- Vi skriver til jer, fordi vi fra mange sider bliver bedt om at markere, hvor vi står. Vi er på børnenes og skolens side. Lærerne har ikke været på arbejde siden marts måned og er frustrerede, vrede, ydmygede og trætte. De vil på arbejde. Vi står til rådighed for yderligere dialog, afsluttes brevet.

Vi foretrækker at diskutere internt - siger gruppeformand

På brevet svarer De Radikales gruppeformand, Sofie Carsten Nielsen:

- Vi har stor respekt for deres synspunkt, og vi lytter altid gerne til input. Vi vil også gerne diskutere videre - vi foretrækker bare at gøre det internt.

Dette er den fjerde uge, lærerne er lockoutede af KL, og eleverne derfor går glip af deres undervisning.