Metro giver rod i årevis

Gravkøer og gigantiske boremaskiner kommer til at boltre sig midt i Sortedamssøen på Østerbro, når byggeriet af Metro Cityringen går i gang i 2010. En stor del af søen vil nemlig blive tørlagt og omdannet til byggeplads, skriver Politiken lørdag.

Det fremgår af en stor miljøundersøgelse, som er udarbejdet af
Københavns og Frederiksberg Kommune. I den 225 sider lange
rapport har de to kommuner analyseret ned til mindste detalje,
hvilke konsekvenser det får for hovedstaden og dens indbyggere,
når cityringen skal opføres frem mod 2018, hvor den skal stå
færdig.
Den såkaldte VVM-undersøgelse bliver sendt i høring på
tirsdag. Og der skal nok komme protester, for byggeriet af Metro
Cityringen får rigtig mange konsekvenser for københavnerne.
I alt skal der opføres 17 nye metrostationer og 20 nødudgange.
Derudover skal selve den underjordiske tunnel rundt om København
graves ud.
Mange steder vil maskinerne rumstere klos op ad private hjem.
Det medfører larm, vibrationer og luftforurening. Rapporten
konkluderer, at det i perioder kan blive svært at overholde
lovens grænser for støjniveau, vibrationspåvirkning og
partikelforurening, skriver Politiken.
Formålet med undersøgelsen er netop at udpege alle
konsekvenser på forhånd - så man er forberedt. Bygherrer og
entreprenører skal på forhånd kalkulere med ekstra udgifter til
at minimere generne, f.eks. ved at opstille støjværn.
Anlægsarbejdet bliver ikke en konstant belastning frem mod
2018. Værst bliver generne de første to år. Det vil typisk kun
være i afgrænsede perioder, at støjniveau og vibrationer vil
overskride grænserne.
I de perioder kan det blive aktuelt at genhuse beboere, f.eks.
at lade dem flytte på hotel. Men kommunerne håber at der findes
nye metoder, så de værste gener kan undgås, skriver Politiken.