Sygeplejersken tager lægevagtens telefon

Foto: TV2/Lorry

Sygeplejerskerne kommer i frontlinjen i hovedstadens lægevagttelefon. Resten af regionerne lurer på resultatet

Landets øvrige regioner kigger på med største interesse, når Region Hovedstaden som den første region nu selv overtager driften af lægevagten.

I den forbindelse skal sygeplejersker - og ikke længere læger - tage telefonen, når patienterne ringer med et akut problem uden for den praktiserende læges åbningstid.

Regionsrådet i hovedstaden vedtog tirsdag aften et nyt enstrenget akutsystem, som samler alle regionens akuttilbud.

Fra 2014 skal borgerne kun huske ét telefonnummer, 1813, når der ikke ligefrem er brug for 112.

Klar forringelse mener de praktiserende læger, løfter kvalitet mener regionspolitikerne

De praktiserende læger kalder det en klar forringelse. Erfaringer fra udlandet viser, at sygeplejersker er meget langsommere til at visitere, og at flere patienter sendes til skadestue og lægebesøg.

Regionspolitikerne mener til gengæld, at det løfter kvalitet og service, når sygeplejerskerne i frontlinjen tager sig af de mere banale henvendelser og sender resten videre til en læge.

Så langt er ingen andre regioner gået endnu. Men ifølge sundhedsøkonom Jakob Kjellberg fra Kora, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, vil de andre regioner følge eksperimentet tæt.

- Det er jo ikke hugget i granit, at den ene måde er bedre end den anden. Og der er ræson i at integrere lægevagt med skadestuebesøg. Gjort rigtigt og med en lægebagvagt er det værd at afprøve, om sygeplejerskerne kan gøre det, siger han.

I Region Midtjylland er det til gengæld besluttet, at læger skal tage vagttelefonen.

- Vi kan godt lide tanken om én indgang til sundhedsvæsnet i form af læger, der tager sig af kontakten til patienten over hele døgnet.

- Men jeg er også spændt på, hvad der viser sig som den bedste løsning, siger Anders Kühnau (S), formand for sundhedskoordinationsudvalget i Region Midtjylland.