Antallet af syge efter Noma-besøg stiger

Foto: TV2/Lorry

Yderligere ni personer med roskildesyge har meldt sig. Flere kan komme til.

Først var det 63, nu er tallet steget til 72 gæster, der i februar fik roskildesyge efter et måltid på Michelin-restauranten Noma. Og tallet kan meget vel stige yderligere.

Det siger Morten Lisby, der er tilsynsførende og hygiejneekspert i Fødevarestyrelsen. Siden nyheden blev bragt i fredags, har Fødevarestyrelsen fået en del henvendelser fra gæster, der mener, de er blevet syge efter et besøg på restauranten.

Nu skal det afklares, om det reelt er uheldige gæster, der skal have erstatning, eller nogle, der forsøger at score sig et gratis måltid på én af byens dyrete spisesteder som følge af den uheldige sag.

»Når der er sygdomsudbrud hos kendte restauranter, så sker der altid det samme. Vi kender effekten. Der er altid en masse, der siger, de blev syge og vil have pengene igen. Så nu skal vi undersøge hver sag og sikre os, at symptombilledet passer fuldstændigt«, siger Morten Lisby.

Foreløbig er ni nye tilfælde blevet bekræftet siden i fredags. Et ægtepar, der spiste på Noma på valentinesdag 14. februar og tre gæster, der sammen spiste på restauranten den forudgående dag, et svensk par, hvor manden blev syg, to turister fra London, samt et dansk ægtepar, hvor manden blev syg efter en frokost på Noma, mens konen gik fri.

Dermed er antallet af kendte selskaber, der har været udsat for smitten, steget fra 12 til 17.

Hos Fødevarestyrelsen har man frasorteret to henvendelser fra gæster, der mente sig syge som følge af Noma-besøg, da deres symptomer ikke stemmer overens med roskildesyge.

I alt spiste 435 gæster på restauranten i de dage, hvor virussen florerede. Noma har fået flere henvendelser fra syge gæster hen over weekenden og vil sammen med Fødevarestyrelsen få overblik over det samlede antal påvirkede i løbet af denne uge.

»Så antallet af syge kan stige yderligere«, siger Morten Lisby.

Roskildesygen blev formentlig spredt af en syg medarbejder og blev først stoppet sent, da en email om sygemeldingen først blev læst fire dage efter, den blev sendt.

Efter sygdomsudbruddet arbejdede Noma tæt sammen med fødevaremyndighederne for at klarlægge årsagen og foretog hovedrengøring af flere omgange for at sikre, at hygiejnen igen er som den skal være.

Noma skriver i en pressemeddelelse, at man har kontaktet alle berørte gæster og tilbudt at refundere prisen på deres Noma-måltid eller give dem en erstatningsmiddag. Flere har takket ja til en ny Noma-oplevelse.