Gourmetkæde i østers-skandale

Foto: TV2/Lorry

Mx.dk kan nu afsløre, at mindst 10 middagsgæster i december 2012 blev syge med opkastninger, kvalme og diarré af at spise dårlige østers hos den velrenommerede københavnske gourmet-kæde Cofocos restaurant Oysters & Grill.

Kædens ledelse lovede fødevarekontrollen omgående at skifte til en grossist, der kunne levere østers, der var testet som sygdomsfrie. Men Mx.dk har fået aktindsigt i sagen og kan afsløre, at Cofoco brød sit løfte om at skifte leverandør.

Det har nu fået grimme konsekvenser for yderligere ni gæster. To veninder, et selskab med læger, to spaniere samt en søn og hans mor fik i sidste uge roskildesyge af at spise østers på Cofoco-restauranten Les Trois Cochons.

»Cofoco lovede os at skifte leverandør. Det skete ikke. De fortsatte med at købe østers fra dem, der gjorde folk syge i december. Så nu varsler vi en sanktion over for Cofoco, som to gange har brudt loven, solgt farlige fødevarer og gjort folk syge,« siger Morten Lisby, udbrudskoordinator i Fødevarestyrelsen til Mx.dk.

»For det her kan ikke fortsætte,« siger Lisby, der i weekenden beslaglagde de resterende farlige østers hos Cofoco, der så sent som i oktober i fjor fik en bøde for grelle hygiejnesvigt i sit industrikøkken på Amager.

Helt ærligt, Torben Klitbo, ejer af Cofoco, hvad siger du til, at så mange gæster er blevet syge?

»Vi køber østers fra leverandør, og da vi bliver gjort opmærksom på, at der er norovirus i dem, så vælger vi at skifte leverandør til Løgismose, som screener alle deres østers for norovirus. Men køkkenchefen på Les Trois Cochons har vi ikke fået det kommunikeret ud til, så han bestiller østers fra den gamle leverandør igen. Det er pisseirriterende for os, for vi har ikke en chance for at vide, om der er norovirus i vores østers. Og det er en gåde for mig, hvorfor leverandøren bliver ved med at sælge dem og kan blive ved med at sælge østers med norovirus, når Fødevarestyrelsen ved det. For den leverandør kan jo sælge til 50 andre restauranter og gøre folk helt vildt syge.«

Men det er vel stadig dit ansvar, at gæsterne er blevet syge, selv om det ikke er ulovligt for leverandøren at sælge østers med norovirus?

»Jo, men jeg må blankt erkende, at jeg indtil december sidste år ikke vidste, at der kunne være norovirus i østers. Jeg havde hørt om det i hindbær, men jeg havde en forestilling om, at fisk og skaldyr var i orden. Og det er mig en gåde, hvordan de kan blive ved med at sælge de østers.«

Men på samme måde som du forventer sygdomsfri østers af din leverandør, så forventer Cofocos kunder jo det samme af dig?

»Det er for dårligt af os, at vi ikke formår at få det ud til alle køkkenchefer og souschefer. Den tager jeg gerne på mig.«