Movia dæmper Køges togskræk

Den administrerende direktør for Trafikselskabet Movia dæmper nu Køge Kommunes frygt for endnu flere bomnedgange og kødannelser i det store kryds ved Havnen, hvor skinnerne til både Østbanen og regionaltoget render på tværs af den vitale vejforbindelse mellem byens øst- og vestdel.

- Jeg er enig med både Køges borgmester Marie Stærke og
teknisk direktør Jes Møller om, at bomanlægget er et
problemsted, og selv om jeg så gerne vil have flere tog på
skinnerne, har Movia ingen ambitioner om at øge de trafikale
problemer for Køge Kommune, tværtimod, siger Johannes
Sloth.Selskabet ønsker at fordoble Østbanens nuværende fire
afgange i timen til otte afgange for at få flere til at skifte
fra bil til tog.- Jeg ved, at Køge Kommune har samme intensioner
som os om at forbedre den kollektive trafik, men har problemer
ved bomanlægget. Derfor er Movia og Trafikstyrelsen allerede nu
ved at finde ud af en løsning, så den samlede bomtid bliver
uændret, trods en fordobling af togafgangene ved at lade togene
køre ind med op mod 100 kilometer i timen mod de nuværende kun
40 kilometer i timen, påpeger Johannes Sloth.Han understreger,
at der i øvrigt »endnu ikke er besluttet noget«. Første
forudsætning er, at regionsrådet siger ja til af finansiere de
fire ekstra afgange på Østbanen, den anden er, at
Trafikstyrelsen giver klarsignal til en betydeligt større
indgangshastighed, og den tredje, at Movia derefter kan blive
enig med Køge Kommune.Movias udmelding falder i tråd med Køge
Kommunes ønsker.- Så længe vi ikke har løst vores problem, så
vil vi henstille til, at bommene ikke skal være nede længere
tid, end de er i dag, siger køge-borgmester Marie Stærke.Hun
forklarer, at der fortsat arbejdes med den stærkt savnede
vej­underføring under jernbanen.- De indtægter, vi får fra
salget af Søndre Havn, skal bruges til en underføring, siger
Marie Stærke.