Carlsberg er ny øl-sponsor i mægtige Premier League

Carlsberg-bryggeriet, Valby Foto: TV 2 Lorry

De næste tre år er Carlsberg officiel øl-partner for Premier League, meddeler det danske bryggeri.

Carlsberg skal være den officielle øl-partner i Barclays Premier League, der er den bedste engelske fodboldrække. Aftalen med Premier League løber over tre sæsoner fra 2013/14 indtil udgangen af 2015/16 sæsonen, oplyser Carlsberg i en meddelelse.

- Vi har indgået en sponsoraftale, som gør, at vi kan bruge Premier Leagues navn og logo i Danmark og resten af verden. Premier League er den største og mest sete fodboldturnering i hele verden, siger Jens Bekke, kommunikationsdirektør i Carlsberg, til Ritzau.

Han vil ikke oplyse, hvor meget Carlsberg har betalt for at blive øl-sponsor for Premier League. Banken Barclays er fortsat hovedsponsor for fodboldturneringen, som følges af milliarder af fodboldfans verden over.

Kampene vises i 212 lande

At være øl-sponsor er niveauet under hovedsponsoratet. I ni af årets måneder spilles der i alt 380 Premier League-kampe, som vises i 212 forskellige lande.

Omkring 720 millioner husholdninger har mulighed for at se med, og det anslås, at det samlede globale seertal ligger på omkring 4,7 mi

lliarder, oplyser Carlsberg.

Carlsberg har allerede flere fodboldsponsorater i hus. Blandt andet har ølgiganten sponsoreret EM i fodbold siden 1988, ligesom Carlsberg har partnerskaber med blandt andet Liverpool, Arsenal og FC København. I 1970'erne var Carlsberg den første kommercielle sponsor for det danske landshold og Danmarksturneringen. Virksomheden er stadig sponsor for det danske landshold, men også for det engelske, irske og serbiske landshold.

Carlsberg har en lang tilknytning til fodbold

- På et tidspunkt, hvor vi har fuldt fokus på at få Carlsberg-brandet til at vokse, er det fantastisk at være forbundet med en sådan en ikonisk fodbold institution som Premier League, siger Tom Moradpour, Vice President for Carlsberg Brand, i en pressemeddelelse.

- Carlsberg-mærket har en lang tilknytning til fodbold, og vi er glade for, at dette partnerskab med Premier League giver os en ny platform til at komme i kontakt med forbrugere og fodboldfans verden over, tilføjer han.