Gældsplagede står i kø til rådgivning

Foto: TV 2 Lorry

Gratis gældsrådgivninger har travlt med at hjælpe forgældede til at få styr på deres økonomi.

Rykkerbreve og inkassovarsler hober sig op hos et stigende antal danskere.

Gratis gældsrådgivninger kontaktes af borgere i stort antal, som har mistet grebet om deres privatøkonomi og beder om hjælp til at komme til bunds i rudekuverterne.

- Bogstavelig talt vælter det ind med henvendelser. I december måtte vi afvise at tage nye ind til rådgivning, og det ser ud til, at det samme vil ske i januar, siger Eva Tetzlaff, der er socialrådgiver og koordinator i gældsrådgivningen under Kristeligt Studenter Settlement i København.

Det er blevet acceptabelt at søge hjælp

Hos Den Sociale Retshjælp siger formand Sandy Madar, at et stigende antal henvendelser betyder, at der fra februar bliver aftenåbent to dage om ugen i rådgivningerne i København og Aarhus. Samtidig udvides den telefoniske rådgivning.

- De mange henvendelser er ikke kun udtryk for, at flere end tidligere er fanget i håbløs gæld. Det skyldes også, at det er blevet mere acceptabelt at søge hjælp. Folk synes stadig, det er flovt, men de kryber ikke længere langs panelerne, siger Sandy Madar.

Antal af henvendelser er steget med 25%

For nogen ender den store gæld i fogedretten, og det mærker de frivillige jurister i Advokatvagten, som yder juridisk førstehjælp 82 steder i landet.

- Vi ser mange sager, hvor kreditorerne forsøger at gøre udlæg i lånernes værdier for på den måde at inddrive noget af gælden. Den type sager var sjældne for et par år siden, siger advokat Mads Krøger Pramming, der er ansvarlig for advokatvagten på Nørrebro i København.

Hos Forbrugerrådet, som driver rådgivning i København, Odense, Esbjerg og Aalborg, er antallet af henvendelser steget med 25 procent, og det får rådet til at udvide telefonrådgivningen fra to til 12 ugentlige timer.

Samtidig åbner mandag en ny rådgivning i Nykøbing Falster på Lolland, som har den højeste koncentration af dårlige betalere.