Køge trækker i nødbremsen

Trafikselskabet Movias aktuelle forslag om en fordobling af de nuværende fire afgange i timen på Østbanen fra august næste år har fået Køge Kommunes tekniske direktør, Jes Møller, til at trække i nødbremsen.

Jes Møller blev
først bekendt med forslaget, da det blev omtalt i DAGBLADET og
besluttede efter en snak med sin medarbejdere at tage sagen op
med Østbanen og BaneDanmark i næste uge.Problemet er bomanlægget
ved Teaterbygningen og Havnen mellem byens østlige og vestlige
del. I folkemunde bliver anlægget kaldt Berlinmuren og
Jerntæppet. - Det er allerede i dag et problemsted, og det kan
blive endnu mere problematisk for trafikafviklingen, hvis
bommene er nede i så lang tid, at det giver anledning til større
kødannelser. I næste uge finder vi ud af, om vi kan leve fint
med flere togafgange og glæde os over forbedringen af den
kollektive trafik, eller om vi skal råbe højt op. Det afhænger
af, hvor længe bommene ifølge forslaget skal være nede og på
hvilke tidspunker, siger Jes Møller.Han vurderer, at bommene i
myldretiden med den nuværende køreplan i gennemsnit er nede et
sted mellem 12 og 15 minutter.Formanden for Køge
Erhvervsudviklingsråd, Ulf Stephenson, kalder det en katastrofe,
hvis bommene skal gå ned oftere og i længere tid, end tilfældet
er i dag.- Det er svært nok, som det er i dag, og min helt store
forhåbning er, at der så hurtigt som muligt bliver sat gang i
vejunderføringen under jernbanen, siger Ulf Stephenson, der ikke
mener, at Køge Kommune skal bremse udviklingen af den kolektive
trafik.- Vi vil forsøge at sætte pres på politikerne, så det her
projekt kan blive sat i gang så snart som muligt, siger
formanden for Køge Erhvervsudviklingsråd.