Kun to lærlinge arbejder på metrobyggeriet i København

Foto: TV2/Lorry

Forsker siger, at det ligner politisk slendrian, at Metroselskabet ikke sørger for flere praktikpladser.

Selv om byggeriet af Metro Cityringen vil skabe 25.000 årsværk i hele anlægsperioden, er der - to år efter det første spadestik blev taget - ikke skabt mere end blot to lærlingepladser.

Kontrakterne til det 22,2 milliarder kroner dyre offentlige byggeri blev for tre år siden underskrevet uden såkaldte sociale klausuler, der stillede krav til praktikpladser.

Og en frivillig lærlingeaftale, indgået i juni 2011 mellem byggeriets parter, er indtil videre slået fejl. Og det er et svigt at dimensioner ifølge arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet.

- To lærlingepladser forslår som en skrædder i helvede. Der er jo ikke tale om et parcelhusbyggeri, men et kæmpe offentligt byggeri med en gylden mulighed for at løse det notoriske praktikpladsproblem, siger han til Politiken.

Flemming Ibsen mener, det er "et stort tab for både de unge og samfundet."

- Det ligner politisk slendrian, når der ikke er taget hånd om problemet, siger han.

Alene i Region Hovedstaden stod der 1123 unge og ventede på en praktikplads inden for byggeriet i slutningen af 2012. Til sammenligning havde fagforbundet 3F håbet, at aftalen ville skabe over 400 praktikpladser, og 3F er derfor skuffet over, at der indtil nu kun er skabt to.

De to har fået læreplads hos et dansk firma, mens de to store udenlandske underentreprenører, der står for betonarbejdet, endnu ikke har søgt om tilladelse til at oplære en lærling, oplyser 3F.

Når skatteydere putter penge i offentlige byggerier, bør der følge uddannelsespladser med, mener Steen Boesen, uddannelseskonsulent i 3F.

- På så stort et byggeri burde der være mange, for der er jo mange unge, som søger lærlingepladser inden for byggeriet, siger han til Politiken.

Metroselskabet medgiver, at der ikke er oprettet nok praktikpladser.