”Åh, jeg er så misundelig” - BRT-succes i Aalborg kunne have været i hovedstaden, mener borgmester

Mens alt kører afsted i Aalborg, venter hovedstaden fortsat i spænding på at få letbanen på skinner. Men bag kulissen er borgmestrene uenige om, hvorvidt letbaneløsningen var den rigtige.

En velkørende plusbus i det nordjyske kører netop nu furerne i panderynkerne større i hovedstadsområdet, hvor man fortsat venter på Hovedstadens Letbane.

For ”letbanen på gummihjul” i Aalborg har været en bragende succes i de fem måneder, den har været virkelighed. 

Endda en så stor succes, at mindst én borgmester i hovedstadsområdet ser med længselsfulde øjne mod Nordjylland.

quote Hvis vi var gået den vej, havde vi allerede BRT-busser i drift nu

Sofia Osmani (K), borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune

- Åh, jeg er så misundelig. De har fået den løsning, som jeg synes, vi skulle have haft.

- Det er en løsning, som er meget mere fleksibel, langt billigere og hurtigere i anlæg – og hvis vi var gået den vej, havde vi allerede BRT-busser i drift nu, siger Sofia Osmani (K), borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune, til TV 2 Kosmopol.

Hun er kendt som den borgmester i letbanesamarbejdet, der slet ikke ønsker en letbaneløsning.

Og med de gode nyheder fra Aalborg har tankerne om, hvad man kunne have fået i stedet for de skinner, som netop nu er ved at blive lagt i jorden på den 28 kilometer lange strækning, på ingen måde lagt sig hos Osmani.

- Indtil videre ser det desværre ud til, at alle de forbehold, jeg havde over for letbanen, går i opfyldelse. Jeg havde helst set, at jeg tog fejl, men det her eksempel fra Aalborg viser det jo igen. Vi er langt forbi point of no return her. Og det gør ondt, siger Sofia Osmani.

(Artiklen fortsætter under faktaboksen.)

Hvem ejer letbanen?

11 kommuner og en region har ejerandele i Hovedstadens Letbane. Nogle ejer en stor andel, andre en mindre:

  • Region Hovedstaden: 43 procent

  • Gladsaxe Kommune 12,60 procent

  • Lyngby-Taarbæk Kommune 12,52 procent

  • Glostrup Kommune 7,18 procent

  • Herlev Kommune 6,71 procent

  • Brøndby Kommune 4,18 procent

  • Ishøj Kommune 3,62 procent

  • Albertslund Kommune 3,23 procent

  • Vallensbæk Kommune 3,15 procent

  • Rødovre Kommune 2,01 procent

  • Hvidovre Kommune 0,92 procent

  • Høje-Taastrup Kommune 0,88 procent

Kilde: Hovedstadens Letbane

Beslutning truffet i 2014 var den bedste

Ifølge Marianne Frederik (EL), som er formand for trafikudvalget i Region Hovedstaden, er intet så sort-hvidt, som Lyngby-Taarbæks borgmester antyder.

- Man valgte en letbaneløsning ud fra en rapport fra DTU, og beslutningen blev taget i 2014, siger hun.

Hun mener, at rapporten entydigt pegede på letbanen som den gode løsning for trafikken i Ring 3.

Og derfor rokker det ikke meget ved hendes tanker om beslutningen, at de nye plusbusser i Aalborg kan fragte lige så mange passagerer som letbanen i Odense.

- De tal, jeg kender og har, peger på, at der kan være flere mennesker med, og at det er med bedre komfort. At det så er billigere at etablere BRT, og at letbanen er blevet meget dyrere end beregnet, det er også rigtigt, siger hun.

Samme opfattelse og holdning har Sofia Osmanis borgmesterkollega i Gladsaxe, Trine Græse (S).

quote Nu er vi kommet rigtig langt med letbanen. Om undersøgelser ville vise noget andet i dag, det ved jeg ikke

Trine Græse (S), borgmester i Gladsaxe Kommune

- De undersøgelser, der blev lavet dengang, viste, at løsningen ikke kunne findes med BRT. Nogle mente også, at vi burde lave metro, men den vej valgte vi jo heller ikke at gå, siger Gladsaxes borgmester.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Du går glip af noget her! 😊

Afstemningen kræver et ja til cookies.
Så man kun kan stemme én gang om ugen.
Vær med ved at klikke på boksen her:
Tillad alle cookies

Trine Græse mener samtidig, at man må stå ved beslutningen i stedet for at blive ved med at kritisere den, som Sofia Osmani. Især nu så tæt på målet.

- Jeg tænker, at det er meget retrospektivt. Nu er vi kommet rigtig langt med letbanen. Om undersøgelser ville vise noget andet i dag, det ved jeg ikke. Men det kunne vi jo ikke træffe beslutninger på baggrund af uanset, siger hun.

(Artiklen fortsætter under billedet.) 

Hovedstadens Letbane får 29 stationer. På seks stationer kan man skifte til S-tog, og det er de stationer - på nær Lundtofte - som fremgår på kortet.
Hovedstadens Letbane får 29 stationer. På seks stationer kan man skifte til S-tog, og det er de stationer - på nær Lundtofte - som fremgår på kortet.
Foto: Anna Clara Ingemann-Hansen/TV 2 Kosmopol

BRT er på vej i hovedstadsområdet

Borgmesteren pointerer samtidig, at BRT på ingen måde er ude i kulden, når man taler om forbedringer af den kollektive transport.

Den kollektive trafik har fortsat brug for at blive styrket i hele hovedstadsområdet, for ”det kan ikke nytte noget” at skære ned på netop det, lyder det.

Og BRT er da også på vej i hovedstadsområdet, påpeger Marianne Frederik fra Region Hovedstaden. Endda flere store af slagsen.

- Vi er i gang med at lave BRT i Ring 4, fordi det giver mest mening der. Både linje 400S og 200S skal køre som BRT-busser i fremtiden, siger hun.

De to projekter anslås at komme til at koste knap 3 milliarder kroner, som TV 2 Kosmopol kunne fortælle i 2021.

En politisk beslutning i sidste ende

På borgmesterkontoret i Lyngby-Taarbæk ser Osmani fortsat med misundelse i blikket mod Aalborg.

Ifølge hende viser arbejdet med en BRT-løsning i Ring 4, at en lignende løsning kunne have været en lige så god og billigere løsning i Ring 3.

Men hun anerkender, at flertallet af ejerkommunerne bag Hovedstadens Letbane mener noget andet end hende.

- Hvad, der er den rigtige løsning, er i sidste ende en politisk beslutning. Jeg synes bare, at fordelene ved BRT er størst. Andre har gjort regnestykket anderledes op. Vi var nogle, som sagde det her for mange år siden, men ingen lyttede. Desværre, siger borgmesteren.

Hovedstadens Letbane åbner efter planen til næste år, hvor man på sigt forventer at køre med mellem 13 og 14 millioner passagerer årligt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik