Stort skift i folks indkøbsvaner overrasker Coop: ”Det er helt vildt”

Omsætningen i supermarkederne er steget under coronakrisen, men indkøbene er markant anderledes end normalt.

Vi bager vores eget brød, vi gør mere rent, og så spiller vi pludselig flere spil med vores børn.

Nedlukningen af samfundet kan i den grad aflæses på omsætningen i Coops mange butikker, og det vi køber, vidner i høj grad om, hvordan vi kommer igennem krisen derhjemme.

- Vi har ikke oplevet et så stort skift i folks indkøbsvaner i nyere tid. Det er helt vildt, den måde folk handler på nu, siger analysechef i Coop Lars Aarup.

Hylderne med mel, sukker og bagepulver er nogen af dem, der er blevet fyldt op flest gange siden statsminister Mette Frederiksen annoncerede, at samfundet lukker delvist ned.

Salg af bageartikler fordoblet

Selv når man fraregner de første to dage, hvor der blev hamstret mange steder, så er salget af bageartikler siden nedlukningen fordoblet i Fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Irma.

quote Det er en helt exceptionel stigning, og der må virkelig være gang i den ude i køkkenerne. Salget af bageartikler er altså steget cirka fire gange så meget, som det typisk gør ved juletid

Lars Aarup, analysechef i Coop

- Det er en helt exceptionel stigning, og der må virkelig være gang i den ude i køkkenerne. Salget af bageartikler er altså steget cirka fire gange så meget, som det typisk gør ved juletid.

- Det afspejler selvfølgelig, at vi går meget mere rundt derhjemme. Flere har pludselig tid til at bage, og så er det jo bare dejligt at gå rundt i et hjem, der lugter af friskbagt brød eller kage, siger Lars Aarup.

Nogenlunde samme forklaring kan stå bag salget af rengøringsmidler, der er steget med 33 procent.

Mere legetøj, mindre vin og færre blomster

Der har også været ekstra meget gang i salget af puslespil, farvelader og andet smålegetøj til børn. Salget af denne varekategori er mere end fordoblet.

- Det er et virkelig markant udsving, men selvfølgelig drevet af, at børnene nu er derhjemme frem for i institution eller skole, siger Lars Aarup.

Det er formentlig også forklaringen på, at der lige nu nærmest ikke bliver solgt noget madpakkepapir.

quote Der bliver solgt mere hakkekød og færre fine stege. En af de helt store tendenser her under coronanedlukningen er, at vi spiser meget mere traditionel hverdagsmad end normalt

Lars Aarup, analysechef i Coop

Salget af blomster er også gået en del ned. Det samme er omsætningen for øl og vin, der er faldet med 10-12 procent, mens salget af spiritus er faldet 5-6 procent.

- Det skyldes jo nok, at vi ikke holder fester for tiden, siger Lars Aarup, og påpeger, at det også kan ses på varesalget fra kølediskene.

- Der bliver solgt mere hakkekød og færre fine stege. En af de helt store tendenser her under coronanedlukningen er, at vi spiser meget mere traditionel hverdagsmad end normalt, siger analysechefen.

Den salgsændring har de mærket i madspildsbutikkerne Wefood. De aftager flere supermarkeders datovarer, og de har siden coronanedlukningen oplevet at få langt flere og mere eksklusive varer end normalt. Nu ligger der blandt andet rib-eye og fritgående kyllinger i Wefoods kølediske.

- Vi har de sidste uger solgt 40 procent mere end på samme tid sidste år. Det er fantastisk, for det betyder, at vi sammen med vores gode samarbejdspartnere og leverandører kan være med til at mindske det danske madspild, siger Birgitte Qvist-Sørensen, der som generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp er øverste chef for Wefood-butikkerne.

Der er varer nok til alle

Der er altså både ting, vi køber meget mere af end normalt, og ting vi næsten er stoppet helt med at købe. Men overordnet set, så er omsætningen i supermarkederne steget.

- Det er klart, at når både restauranter og medarbejderkantiner lukker ned, så betyder det, at danskerne køber mere hos os, siger Coops analysechef Lars Aarup, der ikke vil sige præcis hvor meget, omsætningen er steget med.

quote Vi har ingen forsyningsproblemer, og det kommer vi heller ikke til at få

Lars Aarup, analysechef i Coop

Selvom salget af flere varegrupper er fordoblet, så forsikrer Coop om, at der vil være varer nok til alle.

- Vi har ingen forsyningsproblemer, og det kommer vi heller ikke til at få, siger Lars Aarup, der også godt vil rose danskerne for ikke længere at hamstre.

- Det virker til, at kunderne nu har tillid til, at vi altså har varer nok til alle.

Coop forventer, at salget vil fortsætte nogenlunde som beskrevet ovenfor, lige indtil samfundet for alvor begynder at åbne igen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik