Det kæmper jeg for: Kystbanen skal op – Ring 5 skal væk

Der skal investeres i den lokale kollektive trafik. Det mener Martin Lidegaard fra Radikale Venstre. Derfor vil han kæmpe for en ny trafikpakke, der også tilgodeser klimaet.

Af Martin Lidegaard, medlem af Folketinget for Radikale Venstre, valgt i Nordsjællands Storkreds.

De trafikale forhold i Nordsjælland har efterhånden nået et absurd niveau. Pendlerne på Kystbanen - Danmarks mest brugte togstrækning – kæmper fortsat med daglige aflysninger og ulidelige forsinkelser. De værste kunne undgås ved en ganske overkommelig økonomisk indsats, som flere rapporter efterhånden har påvist, og det er ganske enkelt uforståeligt, at der ikke er sket noget.

Der skriger på politisk handling, og det kan kun gå for langsomt.

Der skal investeres i Kystbanen, S-togene og hurtigbusser

Meget bedre ser det ikke ud på de stærkt befærdede veje fra Hillerød og Frederikssund til København, hvor der er alvorlige flaskehalse, der generer mange pendlere hver dag. Men hvis vi skal kunne forsvare at investere i udvidelse af disse motorveje, bliver vi nødt til at tænke grundigt over, hvordan det kan ske på en forsvarlig måde i forhold til klimaet.

For det første må investeringer i motorveje ikke stå alene. Vi ved af smertelig erfaring, at enhver udvidelse af motorveje ind til København fører til nye trafikspring, der i løbet af få år forværrer trængslen endnu mere.

Derfor skal der samtidig planlægges og investeres i bedre kollektiv transport, både når det handler om Kystbanen, S-togene, nærbanen og muligheden for nye hurtigbusser i nødsporene på motorvejene. For det andet bør vi i selve anlæggene tænke både klima og støjdæmning langt mere offensivt ind.

Det kæmper jeg for

TV 2 Lorry har spurgt samtlige politikere, der er valgt ind i Hovedstadsområdet, hvad de vil kæmpe for i deres område de næste fire år. Bliv klogere på dine politikere her.

Nødvendigt med en ny national trafikal plan

Hæver vi blikket til det regionale og nationale niveau, er det ubegribeligt, at vi stadig ikke er i stand til at lave en samlet planlægning af den kollektive trafik og en håndtering af trafikken til og fra de store byer, der forebygger trængsel med fx intelligent road pricing.

Det kan ikke være meningen, at et af verdens ti rigeste lande skal fortsætte med at være et u-land, når det handler om kollektiv transport, og det må da være muligt BÅDE at lave en bedre planlægning OG at kunne samle et bredt og stabilt politisk flertal om en trafikal plan for vores lille land, der lever op til både klima, effektivitet og komfort.

Ring 5 skal skrinlægges

På trods af alle disse åbenlyse manglende indsatser, fortsætter staten lystigt med at bruge ressourcer på at stavnsbinde hundredvis af borgeres huse og grunde til en den såkaldte Ring 5 på Sjælland, en splinterny motorvej, der skulle skære gennem skov og eng fra Helsingør til Køge - og som af samme grund aldrig kan og aldrig bør blive til noget.

Ring 5 bør derfor skrinlægges endegyldigt, og alle reserverede midler i stedet overføres til bedre kollektiv transport.

På den korte bane vil jeg derfor arbejde for, at Ring 5 skrinlægges af Folketinget, og vi i stedet får en ny trafikpakke, der både løser de kortsigtede trængselsproblemer i Nordsjælland, og samtidig finder langsigtede og bæredygtige løsninger med god og billig kollektiv transport til gavn for både mennesker og klima.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik