Cyklede til Europas nordligste punkt og hjem igen efter operation: ”Jeg har fået mere mod på livet"

Rasmus Quaade besluttede for en måned siden at cykle fra Oslo til Nordkap i Norge. Undervejs tog han yderligere en beslutning om at cykle hele vejen hjem til Danmark.

For en måned siden blev den professionelle cykelrytter Rasmus Quaade fra Valby og hans kærestes ferieplaner forpurret på grund af coronavirussen.

De havde besluttet sig for at tage på cykelferie rundt i Danmark, men da en minkfarm blev ramt af virussen, måtte kæresten aflyse ferien, da hun er ph.d.-studerende inden for dette felt.

Det satte dog ikke en stopper for 30-årige Rasmus Quaades ferieplaner, men derimod en markant ændring af dem.

Når han ikke kunne komme på ferie med sin kæreste, besluttede han sig i stedet for at cykle fra Oslo til det nordligste punkt i Europa, Nordkap i Norge. En rute på 2000 kilometer.

- Jeg vidste godt, det var et større projekt, så jeg færdiggjorde mit job som lærervikar, og med tre dages forberedelse tog jeg afsted, fortæller Rasmus Quaade til TV 2 Lorry.

Det blev en tur, der skulle ændre den professionelle cykelrytters livssyn for altid.

Med to danske mesterskaber i enkeltstart og en OL-bronzemedalje i holdforfølgelsesløb er det ikke uvant for Rasmus Quaade at kaste sig ud i større udfordringer, men den her blev dog noget anderledes.

Mistet motivation

Rasmus Quaade blev for tre måneder siden opereret for en diskusprolaps, og samtidig med det blev alle professionelle cykelløb udskudt efter coronavirussens udbrud.

Det gjorde det svært for den professionelle cykelrytter at finde motivationen til at træne og holde sin cykelform vedlige. Det skulle turen til Nordkap ændre på.

Lørdag den 27. juni tog han færgen med sin ladcykel til Oslo, og så gik den lange tur til det nordligste punkt i Europa. Med sig havde han varmt tøj, et telt og gasblus, som han lavede mad på. Undervejs købte han ind i de supermarkeder, han kom forbi.

- Jeg blev nødt til at holde øje med, hvornår der var et supermarked, som jeg kunne handle i. Jeg købte nem mad, så jeg kunne cykle længere og ikke skulle bruge så meget tid på at lave mad, siger han.

Og når Rasmus Quaade så blev træt fandt han sig et sted at overnatte i naturen. Andre gange boede han hos mennesker, der tilbød ham husly.

Foto: Privatfoto

Cyklede hjem – var ved at give op

På dag 16 nåede han sit mål ved Nordkap, men undervejs dertil begyndte han at spekulere over hjemrejsen, som endnu ikke var planlagt.

- Jeg skulle finde en måde at komme hjem på, men jeg kørte med en stor ladcykel, som jeg ikke kunne få med i bus eller tog. Det gik godt med min ryg, så tænkte jeg, at så ville jeg også cykle hjem.

Dermed blev cykelturen forlænget, og det skulle være hårdere end som så for den 30-årige cykelrytter, der kom hjem i sidste uge.

- Jeg tror næsten, jeg har kørt 4000 kilometer i modvind. Jeg accepterede problemerne. Jeg ville gerne have kørt hurtigere, men det kunne ikke lade sig gøre. Jeg måtte bare nedjustere farten. Jeg måtte acceptere de ting, jeg ikke selv kunne styre, men det er sværere, end man lige tror.

Turen hjem blev da heller ikke uden problemer. 20 dage efter, starten gik i Oslo, var der ikke meget overskud hos Rasmus Quaade. Og for en mand, der har vundet OL- og VM-medaljer, var en cykeltur gennem Skandinaviens barske natur og vejrforhold ved at blive for meget.

- På vej ned gennem Finland var jeg færdig. Der synes jeg, det var trist det hele, og jeg var ked af det. Det var den eneste dag, hvor det var slemt. Min målrettethed og viljestyrke fik mig til at blive ved.

Har rykket grænser

Efter at være vendt tilbage til Danmark og fået afsluttet den lange tur har Rasmus Quaade haft tid til at samle sine tanker og reflektere over udbyttet af turen.

- Det har været en fantastisk tur. Jeg har genfundet motivationen for at træne igen og fået mere mod på livet. Jeg så mig selv som en skadet mand med en diskusprolaps, som ikke vidste, hvad jeg skulle med livet, fordi jeg havde ondt af mig selv. Men nu er jeg tilbage i topform.

Det er samtidig gået op for den 30-årige cykelrytter, at det ikke nødvendigvis behøver at være kompetitiv sport, der får ham til at rykke grænser rent personligt.

- Jeg har været alene i 31 dage, så jeg har haft god tid til at tænke, hvordan ens grænser kan blive rykket. Jeg kan køre længere, end de fleste kan på en cykel. Hvis jeg skal bryde en grænse, så skal jeg køre rigtig langt, og det har jeg så gjort. Det er gået mere op for mig, hvor vigtigt det er at rykke sine egne grænser og ikke måle det i forhold til andre, afslutter han.