En undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har lavet for metroxpress, viser, at 42 procent af alle danskere har oplevet en tjener på en café i Danmark være decideret uforskammet.
»Tjenerne er stressede, ligeglade og ubehøvlede, og det er tydeligt, at de har udelukkende jobbet for at tjene penge. De gider da ikke kunderne. Sådan er dansk arbejdsmoral.«
Det sagde eksempelvis den 49-årige Dan Ørsted, da metroxpress i går tog temperaturen på café-betjeningen i København, hvor udeserveringen kører på fuldt drøn trods priserne, der er blandt Europa højeste.
»Det er trist at høre,« siger Marianne Kragh, uddannelseschef i restaurationsbranchens organisation Horesta, om undersøgelsen.
Hun ved godt, at det nogle steder står sløjt til.
»Det er noget, vi i branchen er særdeles opmærksomme på at forbedre. Der er brug for et kompetenceløft. Vi arbejder på det,« lover hun.
I en anden brancheorganisation, Danmarks Restauranter & Cafeer, siger Mogens Brinkmann, at lunten på en travl og varm sommerdag er kort hos såvel tjenere som kunder.
»Tjenerne bør mange steder oplæres bedre,« siger han til metroxpress.