Lufthavn indfører snor til personer med usynlige handicap

Personer med usynlige handicap kan fremover iføre sig en nøglering med gule solsikker, så medarbejderne i Københavns Lufthavn bedre kan tage hånd om dem.

Det kan være stressende at skulle gennem check-in og sikkerhedskontrol i lufthavnen. 

For personer med handicap, der ikke umiddelbart kan ses, kan en tur i lufthavnen fremprovokere ekstra sved på panden. 

Derfor har Københavns Lufthavn ved årsskiftet indført en "solsikkesnor", som personer med ekstra behov kan tage om halsen. 

Snoren er grøn med gule solsikkeblomster på, og den fortæller, at personen der bærer den, har nogle særlige behov, der skal tages hensyn til. 

Personerne kan lide af alt fra ADHD, angst og autisme til alzheimers, ordblindhed og gigt. 

Personalet får ekstrauddannelse

Solsikkeblomsten bruges allerede flere steder i verden. Idéen blomstrede op i England i 2016, og siden har de fleste store engelske lufthavne og flere engelske supermarkeder og stationer taget blomsten til sig.

Fra årsskiftet indførte Københavns Lufthavn blomstersnoren i forbindelse med, at lufthavnsmedarbejderne skal uddannes i at håndtere personer med særlige handicap.

- Snoren er et signal til medarbejderne om, at her er en person, der har et usynligt handicap eller en skjult diagnose, som kan have behov for lidt mere tid eller tålmodighed. Vi spørger ikke hvilket handicap eller hvilken diagnose, man har, men vi spørger nok, hvordan vi bedst kan hjælpe, siger Stine Marsal, der er service excellence director i Københavns Lufthavn, og som har været med til at indføre snoren. 

Et frivilligt valg

Tilbudet skal gøre det mere trygt at færdes i lufthavnen og fjerne potentiel stress, fortæller Stine Marsal. Og det er helt frivilligt, om man ønsker at benytte snoren, understreger hun. 

- Vi var lidt i tvivl om, om det var en god idé at indføre Solsikkesnoren. For er det smart at sætte et mærke på folk? Men efter at have talt med en del forskellige personer med usynlige handicap, hvor alle sagde ”jeg ville sådan ønske, man kunne se det på mig”, tænkte vi, at selvfølgelig skal vi det. Dem, der ikke har lyst at bære den, kan naturligvis bare lade være, siger hun. 

Snoren giver hverken rabat i taxfree eller andre særlige fordele, fortæller Stine Marsal. Dog kan man ved sikkerhedskontrollen henvende sig til en medarbejder, som vil guide en ind i et særligt spor.

Også andre rejsende bør kende snoren

At det kan være en stor udfordring at skulle ud og flyve, hvis man har psykiske udfordringer, genkender Knud Kristensen, der er formand for SIND – Landsforeningen for psykisk sundhed.

- For eksempel kan en PTSD-patienter have svært ved, at nogen står tæt på dem i køen. Hvis de så beder folk om at holde afstand, føler de, de skal komme med lange forklaringer, siger Knud Kristensen. 

Personer med psykisk handicap kan opleve en manglende forståelse fra omverdenen, fordi de ofte ser helt friske ud og ikke ligner personer med særlige behov. Her kan solsikkesnoren være en brugbar løsning, siger han. 

- Vi synes, det er et godt initiativ for mennesker med usynligt handicap. Det er en fin måde at sige på, at man har et handicap, og at man rent faktisk har et behov, siger Knud Kristensen.

Personalet kan nu spotte en rejsende med behov for ekstra støtte, men Knud Kristensen håber på, at også lufthavnens passagerer i fremtiden vil kunne se, at solsikkesnoren er andet end en flot nøglering.

- Før vi alle ved, at vi skal tage hensyn, er det kun en delvis hjælp. Der er ingen tvivl om, at hvis der kommer en med en hvid stok, så ved alle, at vedkomme

nde har synsproblemer. Det tager nok noget tid med silkesnoren, før vi når dertil, siger han.

Den blomstrede snor kan hentes ved Informationen i Terminal 3 eller ved de fleste af lufthavnens check-in-skranker.

Personalet i lufthavnen skal uddele snoren uden at stille spørgsmålstegn ved, hvilke skjulte diagnoser og handicap, man har.

Tivoli ser også på, om de skal indføre solsikkesnoren.

- Vi ser med stor interesse på, hvad lufthavnen har sat i gang. Det er et spændende initiativ. Vi er nu i research-fasen, men har ikke taget en endelig beslutning, fortæller Torben Plank, der er presseschef hos Tivoli. 

Solsikkesnoren blev indført 1. januar 2020.
Solsikkesnoren blev indført 1. januar 2020.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik