For et lille år siden måtte hybridbiler - altså biler, som både har el- og benzinmotor - ikke holde på elbilernes parkeringspladser. Særligt Københavns Kommune håndhævede denne regel.
Men en hybridbilejer var stærkt uenig i kommunens udlægning af reglerne. Via FDM endte sagen derfor i Landsretten.
Og Landsretten gav i december hybridbilejeren medhold. For Færdselsloven definerer ikke, hvad en elbil er, og det skal hybridbil-ejerne høste fordelen af, mente dommerne.
Med andre ord: Det er lovligt at parkere sin hybridbil på elbilernes parkeringspladser.
Landsretten havde talt. Nu skulle man så tro, at sagen var klar.
Men det følte de ikke i Vejdirektoratet. De havde stadig en oplevelse af, at der herskede klarhed om, hvem der må parkere på elbil-pladserne. Blandt andet fordi, dem, der skal skrive parkeringsafgifterne, kan have svært ved at se forskel på hybridbiler og almindelige diesel- eller benzinbiler.
- Vi tænker; 'Ok - her har vi et forvirringsområde. Her er noget, der er uklart. Det er noget rod for både borgerne, politiet og vejmyndighederne', siger chefjurist i Vejdirektoratet, Louise Heilberg.
I august lavede Vejdirektoratet derfor et forslag til en regel, som de sendte i høring.
Det forslag lagde op til, at hybridbilerne alligevel ikke må parkere på elbil-pladserne.
Men nu - godt seks uger senere - er kursen ændret igen. Efter at høringen er slut, er sagen nemlig endt som i Østre Landsret.
Vejdirektoratet konkluderer nu, at hybridbilerne må gerne holde på elbil-pladserne.
Og sådan er reglerne altså
...Indtil andet meldes ud.