Undgå bilos i København: Sådan finder du de grønne smutveje

00:27

I app'en 'I Bike CPH' kan du blive guidet gennem de Grønne Cykelruter, som er cyklisternes svar på en Margueritrute i København. Foto: Københavns Kommune/Troels Hein

1 af 2

De Grønne Cykelruter er et sammenhæn­gende net af cykel- og gangstier, der løber gennem Københavns grønne og blå områder uden om de trafikerede veje.

Vil du så vidt muligt undgå at cykle rundt i slipstrømmen af bilos og larmende lastbiler på de mest trafikerede veje i København, så er der hjælp at hente, næste gang du hopper op på jernhesten. Der er nemlig kommet en ny Margueritrute-lignende funktion i app’en ’I Bike CPH’, som viser dig vej gennem de grønne smuthuller i byen.

De Grønne Cykelruter er et sammenhæn­gende net af cykel- og gangstier, der løber gennem Københavns grønne og blå områder, og binder byen sammen uden om de trafikerede veje.

Når cyklisterne vælger den ’grønneste rute’, vil app’en så vidt muligt guide gennem parker, langs med søer og kanaler og ad mindre veje. På den måde kan man samtidig nyde naturen, mens man cykler fra A til B.

Hver fjerde kender ikke grønne ruter

En undersøgelse viser, at 79 procent af københavnerne synes, at det er vigtigt med grønne cykelruter væk fra de store indfaldsveje, men faktisk kender hver fjerde cyklist slet ikke til de grønne cykelruter.

Det er en af hovedårsagerne til, at Københavns Kommune har introduceret den nye ”Margueritrute-funktion”.

Screenshot fra app'en 'I Bike CPH', der viser de grønne ruter, man kan vælge.

- København skal være en cykelby med plads til alle, og her spiller De Grønne Cykelruter en helt afgørende rolle, fordi de er mere rolige og inviterer til en mere hensynsfuld cykeladfærd. Jeg er glad for, at det nu bliver nemmere for københavnerne at finde vej til de grønne steder i byen, og jeg håber, at endnu flere får lyst til at starte søndagsudflugten med en grøn cykeltur, siger teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell fra Enhedslisten.  

De Grønne Cykelruter strækker sig i dag over næsten 60 kilometer i København, og senest åbnede Carlsbergruten i sommer, der leder københavnerne fra Københavns Hovedbanegård til Valby Station. Senere i år åbnes Svanemølleruten, der skal lede cyklisterne fra Langeliniebroen til Svanemøllen Station i ro og mag, og sideløbende er Havneringen blevet opgraderet med en cykelrampe over Slusen i Sydhavnen, som gør det lettere for cyklister, barnevogne og kørestolsbrugere at krydse broen.

  Foto: Københavns Kommune/Troels Hein

Erfaringerne viser, at københavnerne hurtigt tager de Grønne Cykelruter til sig. På Nørrebroruten cykler der eksempelvis 8.400 cyklister i alle aldre, og her er der sket en stigning på 50 procent på fire år, ligesom brugen af Bryggebroen over Havnen er steget med 60 procent siden 2010.

57 kilometer mere på vej

- Vi ved, at de grønne cykelruter er et afgørende alternativ for særligt byens ældre, børnefamilier og nye cyklister, som kan føle sig utrygge ved at køre på store veje med meget trængsel. Hvis vi fortsat vil have flere københavnere til at vælge cyklen, er det vigtigt, at vi prioriterer at udbygge nettet af grønne cykelruter, da københavnernes transportvalg i høj grad afhænger af de rammer, vi skaber, siger Morten Kabell.

Der er planer om at anlægge yderligere 57 kilometer på De Grønne Cykelruter. De nødvendige investeringer, som skal findes ved de årlige budgetforhandlinger, er opgjort i Cykelstiprioriteringsplanen, som Borgerrepræsentationen godkendte den 31. marts.

 

Fakta om de Grønne Cykelruter

  • De Grønne Cykelruter har gode forbindelser til S-togs- og metrostationer.
  • Mange af de Grønne Cykelruter er også blå, fordi de ligger langs havnen og Søerne.
  • På de Grønne Cykelruter er der plads til cyklister, gående, motionsløbere og skatere
  • Cykeltrafikken på de Grønne Cykelruter er i dag størst på Nørrebroruten (8.400 cyklister dagligt), Søruten (8.100 cyklister dagligt) og Universitetsruten over Amager Fælled (4.200 cyklister dagligt).
  • Mange cykel- og gangbroer er også en del af de Grønne Cykelrutenet, fx langs Havneringen og Søruten. Her byder Dronning Louises Bro på verdens højeste koncentration af cyklister med 48.400 dagligt, og også Bryggebroen (23.800 cyklister dagligt), Cykelslangen (20.700) og Inderhavnsbroen (17.300) har mange cyklister.
  • Nørrebroruten blev som den første Grønne Cykelrute i København påbegyndt i 1998.
  • På Nørrebroruten cykler fire gange så mange børn på deres egen cykel som på den nærliggende Jagtvej.
  • Der er planlagt i alt 24 Grønne Cykelruter på tilsammen 115 km. De første 58 km. er allerede anlagt, og senere i år bliver også Svanemølleruten etableret fra Langelinie til Svanemøllen Station.
Kilde: Københavns Kommune.