Tre røverier på en måned: Nu vil hotel droppe kontanter, men må ikke

Efter tre røverier på bare en måned er Zleep Hotel et af mange hoteller i hovedstadsområdet, som ønsker at afvise kontantbetaling. Men det må de ikke.

Røveriet midten af december sidder fortsat i kroppen på den 24-årige receptionist på Zleep Hotel, Cecilie Kirchhoff Petersen.

- Jeg er blevet meget mere skeptisk. Og det er jo i virkeligheden en god nok ting, men jeg er også blevet mere bange. Og det er jo ikke så rart, fordi jeg har altid været tryg, siger Cecilie Kirchhoff Petersen.

Zleep Hotel på Vesterbro har på en måned oplevet hele tre røverier, hvor røverne har taget fra kassen.

Og det får nu hotellet til at råbe politikerne op. De vil nemlig slet ikke have noget med kontanter at gøre, lyder det.

quote - Det er jo helt forfærdeligt. Vi ønsker ikke, at vores personale skal komme på arbejde og føle sig utrygt. Og det er årsagen til, at vi råber vagt i gevær nu.

Peter Haaber, Direktør, Hotelkæden Zleep Hotels.

- Det er jo helt forfærdeligt. Vi ønsker ikke, at vores personale skal komme på arbejde og føle sig utrygge. Og det er årsagen til, at vi råber vagt i gevær nu, siger Peter Haaber, direktør for hotelkæden Zleep Hotels.

Som loven er i dag kan butikker, restaurationer og hoteller kun sige nej til kontanter i tidsrummet mellem 22 om aftenen og 06 om morgenen. Og i særlige tilfælde få dispensation fra klokken 20:

- Det, synes jeg, er fuldstændig urimeligt. Jeg synes egentlig ikke, at politikerne skal blande sig i, hvad for en form for betaling, vi ønsker at modtage som erhvervsdrivende, siger Peter Haaber.

 
 
Foto: TV 2 Kosmopol

"Det føltes som en evighed"

Cecilie Kirchhoff Petersen oplevede røveriet i december helt tæt på: 

Hun var ved at checke en gæst ind, da hun så en mand, gå ind på hotellet. Kort tid efter konfronterede hun ham på 2. sal og bad ham forlade hotellet, hvis han ikke havde noget gyldigt ærinde.

Da manden nægtede, ville Cecilie Kirchhoff Petersen ringe til politiet, hvorefter hun pludselig fik en knytnæve i hovedet.

- Jeg er lidt nervøs. For jeg ved jo ikke, hvem der kommer ind, og jeg ved ikke, hvad de vil, siger Cecilie Kirchhoff Petersen, der er receptionist på Zleep Hotel.
- Jeg er lidt nervøs. For jeg ved jo ikke, hvem der kommer ind, og jeg ved ikke, hvad de vil, siger Cecilie Kirchhoff Petersen, der er receptionist på Zleep Hotel.
Foto: TV 2 Kosmopol

Det lykkedes Cecilie Kirchhoff Petersen at forskanse sig på etagen nedenunder:

- Jeg skyndte mig at låse døren. Så ringede jeg til politiet, og så sad jeg ellers på gulvet og prøvede at samle mig, mens jeg bare ventede. Det føltes som en evighed, siger hun.

Ifølge Cecilie Kirchhoff Petersen gik der mellem ti minutter og et kvarter, før politiet ankom. I mellemtiden var overfaldsmanden forsvundet med kassebeboldningen - lige over 3.000 kroner.

Ugen inden røveriet mod Cecilie gik det ud over en af hendes kolleger, som blev truet med kniv til at udlevere kassebeholdningen. Og kort forinden kom en mand ind på hotellet og stjal fra baren, efter han havde affyret skud ude på gaden.

Brancheorganisation: Underligt hensyn

Kontantfri betaling er et stort ønske for mange medlemmer af brancheorganisationen for hoteller og restaurationer, HORESTA, oplyser administrerende direktør, Katia K. Østergaard.

Og HORESTA bakker fuldstændig op om hotellernes ønske om kontantfri betaling:

- Det er mig helt ubegribeligt, at hensynet til de meget få borgere, der ikke ønsker at betale med andet end kontanter, er større, end til de medarbejdere, der hver dag går på arbejde, og desværre er udsat for fare, fordi de håndterer kontanter, siger Katia K. Østergaard, adm. direktør i hotellernes brancheorganisation, HORESTA.

- Lige præcis på hoteller er det jo fuldstændig absurd, at vi har en lovgivning, som tvinger os til at tage kontanter, eftersom gæsterne skal give oplysninger om sig selv, når de bor der. Og 99 procent betaler altså i forvejen med et kreditkort eller et dankort. Så her virker det fuldstændig absurd, at vi har en så forældet lovgivning, fortsætter hun.

Det er umiddelbart ikke muligt at få tal fra politiet på, hvor mange røverier københavnske hoteller har været udsat for. De bliver nemlig placereret i samme kategori som en lang række andre røverier.

Hensynet til forbrugerne

Forbrugerrådet TÆNK ser dog som udgangspunkt helst, at man alle steder kan betale med kontanter hele døgnet rundt:

- Vi mener, det er vigtigt, at alle har mulighed for at betale. Og der er stadig grupper i samfundet - børn, unge, ældre, socialt udsatte, handicappede, som ikke har mulighed for at betale med kort. Så derfor skal det fortsat være muligt at betale med kontanter - ude i butikkerne og på hotellerne, siger han.

Der bør dog være undtagelser:

- Det er vores opfattelse, at røverier er koncentreret noge ganske få steder, så at sige. Altså, at der er højrisikområder. Og i de højrisikoområder skal man selvfølgelig kunne få dispensation fra de generelle regler, siger seniorøkonom hos Forbrugerrådet Tænk, Troels Holmberg.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik