Rekord: Ni millioner kører med Kystbanen om året

Det bliver dyrere at pendle fra januar 2017. Foto: Carsten Gregersen. Scanpix

Kystbanen har vore noget omdiskuteret i 2016, hvor forsinkelser og id-kontrol har forsinket de rejsende. Alligevel har banen rekord i rejsende.

Kystbanen har ikke haft det bedste ry i 2016, hvor forsinkelser og id-kontrol har ødelagt togturen for mange.

Alligevel har Kystbanen rekord i antal passagerer i år, hvor ni millioner mennesker brugte togbanen. 

Kystbanen har ikke kørt tilfredsstillende samlet set. Vi har et mål om at køre til tiden 81,8 procent af tiden, men for Kystbanen når vi kun til start 70'erne. Det er ikke godt nok.

Tony Bispeskov, informationschef hos DSB

I perioden 2014 til 2016 er passagertallet på Kystbanen steget 4,25 procent årligt. Det svarer til en million flere rejser over tre år. Og det er man glad for hos DSB: 

- For mange mennesker er det en overraskelse med alle de skriverier, 

  der har været om Kystbanen det seneste år, men hvis man sammenligner togene med morgentrafikken på motorvejene, så er vi stadig mere præcise, siger Tony Bispeskov, informationschef hos DSB.

Kystbanen har ellers langt fra præsteret i 2016: 

- Kystbanen har ikke kørt tilfredsstillende samlet set. Vi har et mål om at køre til  tiden 81,8 procent af tiden, men for Kystbanen når vi kun til start 70'erne. Det er ikke godt nok, siger han. 

Læs også Ny køreplan: DSB sætter farten ned på Kystbanen

2017 bliver mere præcis... måske. 

Jeg håber virkelig, at de får gennemført alt det, de nu har lovet os. Så bliver det jo helt fantastisk nu at være pendler i den kollektive trafik.

Michael Randrupp, der er talsmand for PendlerKlubben Kystbanen

Negative historier om Kystbanen er der ellers nok af: I 2016 satte DSB transporttiden ned på Kystbanen med fire minutter for bedre at kunne overholde køreplanen.

Derudover stiger prisen på at pendle mellem eksempelvis Helsingør og København i den nye år. I Helsingør bliver de faste togrejsende til Hovedstaden ramt af en årlig prisstigning på 1.260 kroner. 

Men der er godt nyt i sigte, pointerer Tony Bispeskov.

Læs også DSB lover bedre kystbane: Vi ansætter flere mekanikere

Fra den 30. januar skal de rejsende ikke længere skifte perron, inden id-kontrolleres for at komme videre til Sverige, og det vil spare tid og irritation, mener han. 

Derudover vil DSB i det nye år ansætte 200 nye værkstedsfolk, der skal reparere på togene, så der forhåbentligt kommer færre forsinkelser på grund af fejl i togene. 

Alligevel vil Tony Bispeskov ikke love, at forsinkelserne bliver udbedret i det nye år.

Pendlerklubben Kystbanen har været nogle af de mest højtråbende kritiske stemmer, men også her tror man på forbedring: 

- Jeg håber virkelig, at de får gennemført alt det, de nu har lovet os. Så bliver det jo helt fantastisk nu at være pendler i den kollektive trafik, siger Michael Randrupp, der er talsmand for PendlerKlubben Kystbanen, ved et borgermøde tidligere på året. 

Læs også Pendlere skal betale 5000 kroner ekstra næste år