Rasmus Jarlov: Uber skal gøres tilladt

Foto: TV 2 Lorry

00:22

1 af 2

En Uber-chauffør er netop dømt for ulovlig taxikørsel, men det er et udtryk for forældede regler, mener de Konservative.

Landsretten har netop afgjort, at Uber-vogne udfører taxakørsel og ikke giver uskyldige lift. 

Der er kommet en ny teknologi, som forbrugerne efterspørger

Rasmus Jarlov 

Det har fået foreningen Taxiførere i Danmark til at kræve mobilapplikationen lukket, ligesom anklageren udtalte til TV 2 Lorry, at hun forventer langt flere chauffører dømt for ulovlig taxakørsel.

Sådan kommer det bare ikke til at gå, hvis de Konservative får lov at bestemme. 

Læs også Ret ind eller luk: Nu er Ubers direktør blevet politianmeldt

- Der er kommet en ny teknologi, som forbrugerne efterspørger. Og så er der ingen grund til at holde fast i en gammeldags holdning til taxakørsel, siger transportordfører Rasmus Jarlov til TV 2 Lorry. 

Han vil medbringe dommen ved de igangværende taxaforhandlinger i Folketinget for at påpege, at den er håbløs. 

- Jeg kan godt forstå, at taxichauffører og vognmænd synes det er urimeligt, at de er pålagt flere krav, end der gælder for Uber. Men så gælder det efter min mening om at sænke kravene til taxaerne. Således at der er lige konkurrence, og at Uber kan blive tilladt. For grundlæggende er der forbrugere, som gerne vil køre med Uber, og det skal de have lov til, siger han.  

Taxaforhandlinger

Transportordførerne på Christiansborg har siden september 2016 forhandlet om en ny taxilovgivning. 

Som loven er i dag skal taxierne have et kontrolapparat, der registrerer, om der sidder andre end chaufføren i bilen. Derudover holder et andet apparat øje med om taxameteret kører. Dermed kan man holde øje med indtægterne, og om der bliver betalt skat. 

Dansk Folkeparti har tidligere kaldt det et ufravigeligt krav, at der fortsat skal være videoovervågning i alle hyrevogne. 

I Danmark er det kun tilladt at give fremmede et lift mod betaling, såfremt bilen er godkendt og registreret til taxikørsel, og at chaufføren har taget et kørekort til erhvervsmæssig personbefordring. Det skal blandt andet højne kundernes sikkerhed. 

Uber er blevet kritiseret af myndighederne, fordi størstedelen af deres chauffører ikke har betalt skat. 

Virksomheden har nægtet at skærpe kontrollen, men har i stedet indført en knap i mobilapplikationen, hvor chaufførerne selv kan markere, at SKAT må få deres oplysninger. 

Rasmus Jarlov. Er du ikke bekymret for, at der kommer til at mangle penge i statskassen?
Vi er selvfølgelig nødt til at sikre, at Uber-chaufførerne betaler skat. Og derfor skal der være en vis kontrol med, hvor meget de køre, så skattevæsnet kan kontrollere det. Men der ud over synes jeg ikke, vi skal presse de krav, der er til taxiselskaberne i dag, ned over Uber. For så kvæler vi en forretningsmodel, der er til stor gavn for de mennesker, der vælger at køre med Uber.