Postkrise i Nordsjælland: Et brev var 11 dage om at nå frem

Driftchef Lene Reipuert lover regelmæssig post igen inden for én til to uger. Foto: TV 2 Lorry

Visse steder i Nordsjælland bliver posten leveret i vaskeægte sneglefart. PostNord lover forbedringer.

For hørsholmborgeren Jan Andersen har den daglige tur ud til postkassen udviklet sig til lidt af en ørkenvandring 

Vi har ikke gjort det godt nok. Det må jeg erkende, og det retter vi op på nu

Lene Reipuert, PostNord

Han har hverken modtaget breve eller ugeaviser i fjorten dage, men det er ikke det eneste, han savner. 

For nyligt bestilte han en vare fra en isenkramsbutik på nettet og fik at vide, at den ville blive leveret 8. november, men først 8 dage efter ankom pakken. 

- Mærsk kan levere en container nærmest på minuttet, og den skal fra asien til Aarhus, men Post Danmark kan ikke levere en pakke indenfor en uge. Det sætter det ligesom lidt i perspektiv, siger han til TV 2 Lorry. 

Læs også Massefyring i PostNord: 105 mister job i hovedstadsområdet

Men Jan Andersen er langt fra den eneste i Hørsholm og omegn, der har oplevet uregelmæssig postlevering i den seneste tid. 

Vi forventer, at vi har rettet op inden for én til to uger

Lene Reipuert, PostNord

På Ugeavisens facebookside klager flere borgere over manglende breve og pakker, og en beboer fra Kokkedal undrer sig over, at det kan tage hele 11 dage at sende et brev fra Kokkedal til Hørsholm. 

Og ved PostNord erkender man, at det ikke går godt nok. 

- Jeg skal naturligvis først og fremmest beklage, at borgerne i Hørsholm ikke har fået deres post til tiden. Vi har ikke gjort det godt nok. Det må jeg erkende, og det retter vi op på nu, siger driftschef i PostNord Danmark Lene Reipuert til TV 2 Lorry. 

Læs også Post Danmark skal forklare sig til minister efter massefyring

Hun forklarer, at de alt for lange ventetider skyldes de fyringer og ændringer, som virksomheden har måttet gennemgå i efteråret.

Der bliver stadig sendt færre breve, og derfor har man forsøgt at trimme virksomheden og blandt andet lægge en række distributionscentre sammen. 

For eksempel er postkontoret i Hørsholm flyttet til Charlottenlund, men personalet har ikke kunnet følge med de hastige forandringer. 

- Der er ruter der skal laves om, og medarbejderne skal lære nye processer. Vi har tilført flere hænder til vores center, således at vi igen kan få regelmæssig post i Hørsholm. Vi har i dag leveret post i både Nivå og Kokkedal, selvom det er søndag, og vi forventer, at vi har rettet op inden for én til to uger, lover driftchefen. 

02:38 Luk video